TEMINIS PLANAS GAMTOS MOKSLŲ VADOVĖLIUI EUREKA! 5

 

Edvardas Baleišis, Rimvyda Dagienė, Kęstutis Grinkevičius, Alvida Lozdienė

BRIEDIS, 2016

 

I skyrius: ATRADIMO DŽIAUGSMAS

Siūlomas pamokų skaičius: 3 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Gamtos mokslai

Gamtos mokslai, biologija, chemija, fizika.

Vadovėlis, 9 p., 1–3 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 1, 2 p., 1–4 užd.

Savais žodžiais paaiškina, kas yra gamta ir gamtos mokslai. Įvardija tris gamtos mokslus (biologiją, chemiją, fiziką). Pateikia gamtos mokslų ryšių ir praktinio pritaikymo pavyzdžių. Domisi moksliniais atradimais.

2. Kaip tiriama gamta?

Bandymas, arba eksperimentas, stebėjimas, hipotezė, rezultatai, išvada.

Vadovėlis, 11 p., 1–5 užd., 13 p., metodas „Saugumas atliekant bandymus“.

Vadovėlis, 12 p., laboratorija „Tiriame moksliškai“, 1–4 darbas pasirinktinai; užduočių sąsiuvinis, 2, 3 p., 5, 6 užd.

Savais žodžiais paaiškina, kaip vykdomas mokslinis tyrimas. Formuluoja spėjimą, arba hipotezę. Analizuoja bandymo rezultatus, suformuluoja išvadą. Saugiai elgiasi mokyklos laboratorijoje.

3. Mokomės matuoti

Fizikinis dydis, matavimo vienetas.

Vadovėlis, 15 p., 1–4 užd., 16 p., metodas „Tikslus matavimas“.

Vadovėlis, 17 p., laboratorija „Tūrio matavimas“, 1–4 darbas pasirinktinai; užduočių sąsiuvinis, 4, 5 p., 7– 11 užd.

Žino svarbiausius fizikinius dydžius ir jų matavimo vienetus. Sugeba tiksliai išmatuoti ilgį ir skysčio tūrį. Skiria skaitinę vertę nuo matavimo vieneto. Pratinasi taikyti pagrindinius matavimo vienetus.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 19, 20 p.

 

2 skyrius: MEDŽIAGOS

Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Medžiagos ir kūnai

Medžiaga, fizikinis kūnas, kietosios, skystosios ir dujinės medžiagos,

natūralios ir dirbtinės medžiagos.

Vadovėlis, 23 p., 1–4 užd.

Vadovėlis, 23 p., 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 6–7 p., 1–4 užd.

Supranta sąvokų „medžiaga“ ir „kūnas“ mokslinę prasmę. Skirsto medžiagas pagal būseną ir kilmę.

2. Medžiagų savybės

Medžiagos savybės.

 

Vadovėlis, 25 p., 1–5 užd., 26 p., metodas „Medžiagos aprašas“, 27 p., laboratorija „Medžiagų savybių nustatymas“, 1–4  darbas pasirinktinai.

Užduočių sąsiuvinis, 7, 8 p., 5–8 užd.

Apibūdina pasirinktos medžiagos savybes. Sudaro medžiagos aprašą. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentelėje.

3. Medžiagų panaudojimas

 

Vadovėlis, 29 p., 1–5 užd.

Vadovėlis, 29 p., 6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 9, 10 p., 9–12 užd.

Savarankiškai tiria kasdienėje aplinkoje aptinkamų medžiagų savybes. Sieja medžiagos savybes su jos panaudojimu.

4. Kaip sudarytos medžiagos?

Dalelės, grynoji medžiaga, medžiagų mišinys.

Vadovėlis, 31 p., 1–4 užd.

Vadovėlis, 31 p., 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 11 p., 13–15 užd.; kitai pamokai – vadovėlis, 33 p., 1 užd.

Žino, kad medžiagos sudarytos iš daugybės labai mažų dalelių. Skiria grynąją medžiagą nuo medžiagų mišinio.

5. Kaip išskirstyti medžiagų mišinį?

Mišinių išskirstymas, nusistojimas, filtravimas, garinimas, košimas, sijojimas.

Vadovėlis, 33 p., 2–5 užd.;

Vadovėlis, 35 p., laboratorija „Gėrimai – medžiagų mišiniai“, 1–4 darbas pasirinktinai; užduočių sąsiuvinis, 12 p., 16, 17 užd.; – kitai pamokai –vadovėlis 37 p., 1 užd.

Supranta, kad mišiniui išskirstyti reikia žinoti jo sudedamųjų dalių savybes. Pateikia paprasčiausių buityje naudojamų mišinių išskirstymo būdų. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus. Taiko paprasčiausius medžiagų mišinių išskirstymo būdus.

6. Šiukšlinas pasaulis

Atliekos, sąvartynas.

Vadovėlis, 37 p., 2, 3, 5, 7 užd.

Vadovėlis, 37 p., 4, 6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 13, 14 p., 18–20 užd.

 

Žino, kaip tvarkomos atliekos. Paaiškina, kodėl susidaro labai daug atliekų. Aiškina, siedamas su tarša, kodėl svarbu taupiai naudoti įvairias medžiagas, pateikia taupymo buityje pavyzdžių. Neigiamai vertina aplinkos šiukšlinimą.

7. Išmesti ar perdirbti?

Perdirbimas, pakartotinis panaudojimas, žaliava, rūšiavimas.

Vadovėlis, 39 p., 1–3 užd., 40 p., metodas „Tinkamas atliekų rūšiavimas“.

Vadovėlis, 39 p., 4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 14, 15 p., 21–23 užd.

Išvardija rūšiuojamas žaliavas. Geba tinkamai rūšiuoti atliekas. Suvokia atliekų rūšiavimo ir pakartotinio panaudojimo svarbą.

8. Gamta irgi perdirba

Puvimas, arba irimas, pūdinys, arba kompostas.

Vadovėlis, 43 p., 1–6 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 16 p., 24, 25 užd.

Apibendrintai paaiškina puvimo (irimo) sąvoką. Supranta puvimo reikšmę. Nurodo atliekas, iš kurių galima gaminti pūdinį (kompostą). Įvardija pūdinį kaip trąšą.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 44–46 p.

 

3 skyrius: GYVYBĖ

Siūlomas pamokų skaičius: 7 pamokos

1. Gyvas ar...?

Gyvieji ir negyvieji objektai, gyvybės požymiai, gyvieji organizmai.

Vadovėlis, 49 p., 1–4 užd., 50 p., metodas „Augintinių stebėjimas“.

Vadovėlis, 51 p., laboratorija „Augalų gyvybės požymiai“, 1–3 darbas pasirinktinai; užduočių sąsiuvinis 17, 18 p., 1–3 užd.

Įvardija gyvųjų ir negyvųjų  objektų skirtumus. Naudoja klausimyną „Gyvas ar negyvas?“ gyviesiems ir negyviesiems gamtos objektams atskirti. Paaiškina, kas yra gyvasis organizmas.

2. Organizmų grupavimas

Gyvūnai, augalai, mikroorganizmai, grybai, stuburiniai ir bestuburiai gyvūnai.

Vadovėlis,53 p., 1–4 užd.

Užduočių sąsiuvinis 18–20 p., 4–7 užd.

Supranta bendriausius organizmų grupavimo principus. Žino pagrindines organizmų grupes: gyvūnus, augalus, mikroorganizmus ir grybus. Įvardija svarbiausius skirtingoms grupėms priskiriamų organizmų bruožus. Skiria stuburinius gyvūnus nuo bestuburių.

3. Stuburiniai gyvūnai

Žinduoliai, paukščiai, ropliai, varliagyviai, žuvys, šiltakraujai ir šaltakraujai gyvūnai.

Vadovėlis, 55 p., 1–5 užd., 56 p., metodas  „Ekskursija į zoologijos sodą“, 57 p., metodas „Mokomės žaisdami“. Galima išvyka į zoologijos sodą arba vietinį žvėryną.

Užduočių sąsiuvinis 20–22 p., 8–11 užd.

Žino pagrindines stuburinių gyvūnų grupes. Įvardija svarbiausius žinduolių, paukščių, roplių, varliagyvių ir žuvų bruožus. Geba priskirti stuburinį gyvūną prie šiltakraujų arba šaltakraujų.

4. Bestuburiai gyvūnai

Plokščiosios, apvaliosios, žieduotosios kirmėlės, moliuskai , nariuotakojai, vėžiagyviai, voragyviai, vabzdžiai, lerva, lėliukė.

Vadovėlis, 59 p., 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis 23, 24 p., 12–16 užd.

Žino pagrindines bestuburių gyvūnų grupes ir bendriausius jų bruožus. Pateiktus nariuotakojus priskiria prie vėžiagyvių, voragyvių arba vabzdžių. Nurodo, kaip vystosi vabzdžiai (drugiai).

5. Augalų pasaulis

Žiediniai augalai, organai.

Vadovėlis, 61 p., 1, 3–6 užd.;

Vadovėlis, 61 p., 2 užd.; užduočių sąsiuvinis, 25 p., 17–19 užd.

Žino pagrindines augalų grupes ir bendriausius jų bruožus. Išvardija žiedinio augalo organus. Atpažįsta keletą žiedinių augalų.

6. Pietums – saulės spinduliai

Maisto medžiagos, fotosintezė.

Vadovėlis, 63 p., 1–4, 6 užd.

Vadovėlis, 63 p., 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 26–28 p., 20–23 užd.

Savais žodžiais paaiškina, kaip augalai apsirūpina maistu. Nurodo kuriose augalo dalyse vyksta fotosintezė. Įvardija fotosintezei būtinas medžiagas, energijos šaltinį ir susidarančias medžiagas.

7. Augalai – maitintojai

Gamintojai, vartotojai, augalėdžiai, plėšrūnai, visaėdžiai, mitybos grandinė.

Vadovėlis, 65 p., 1–7 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 28, 29 p., 28, 29 užd.

Paaiškina, kodėl augalai vadinami gamintojais, o gyvūnai – vartotojais. Palygina gyvūnų mitybą ir nurodo, kaip jie skirstomi pagal šį kriterijų. Sudaro paprastas mitybos grandines. Suvokia, kad rodyklių kryptis grandinėje rodo, kuria linkme keliauja maisto medžiagos ir energija.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 66–68 p.

 

4 skyrius: ŠILUMA

Siūlomas pamokų skaičius: 5 arba 6 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Šilumos šaltiniai

Šilumos šaltiniai, gamtiniai ir dirbtiniai šilumos šaltiniai.

Vadovėlis, 71 p., 1–4 užd.

 

Vadovėlis, 71 p., 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 30, 31 p., 1–5 užd.; į kitą pamoką atsinešti po tuščią gėrimų skardinę.

Paaiškina, kurie objektai vadinami šilumos šaltiniais. Pateikia gamtinių ir dirbtinių šilumos šaltinių pavyzdžių. Apibūdindamas šilumą, naudoja energijos sąvoką.

2. Matuojame temperatūrą

Termometras, Celsijaus laipsniai (° C), Andersas Celsijus.

Vadovėlis, 72 p., darbas „Rankos apgavikės“, 73 p., 1–5 užd., 74 p. laboratorija „Temperatūros matavimas“, 1, 2 darbas.

Užduočių sąsiuvinis, 31–33 p., 6–12 užd.

Žino laboratorinio skysčio termometro sandarą ir geba juo nustatyti aplinkos temperatūrą. Žino ir taiko temperatūros matavimo vienetą – Celsijaus laipsnį. Nubraižo temperatūros stulpelinę diagramą.

3. Šildomas plečiasi, šaldomas traukiasi

Šiluminis plėtimasis, atraminis guolis, deformacinė siūlė.

Vadovėlis, 77 p. darbas „Balionas butelyje“, 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 34 p., 13–15 užd.

Žino, jog daugelis kūnų šildomi plečiasi, o vėsdami traukiasi. Paaiškina skysčio termometro veikimo principą.

4. Kaip sklinda šiluma?

Šilumos laidininkai ir izoliatoriai.

Vadovėlis, 79 p., 1–5 užd.

 

Užduočių sąsiuvinis, 35 p., 16–19 užd.

Žino, kad skirtingos medžiagos nevienodai perduoda šilumą. Išvardija kelis gerus ir prastus šilumos laidininkus. Paaiškina, kaip šildomame kambaryje susidaro šilumos srautas. Žino, kad šiluma gali būti perduodama nematomais spinduliais.

5. Galimas projektinis darbas „Šiluma“

 

Vadovėlis, 80, 81 p., 1–7 darbas pasirinktinai. Darbas grupėse. Rezultatų pateikimas ir aptarimas.

 

Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus. Įdomiai ir išradingai pateikia atliktą darbą. Atsako į klausimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentelėje, diagramoje, formuluoja išvadas.

6. „Pabėganti“ šiluma

Termoizoliacinės medžiagos, termosas.

Vadovėlis, 83 p., 1–5 užd., 85 p., metodas „Taupome šilumą“.

Užduočių sąsiuvinis, 30 p., 20, 21 užd.

Supranta šilumos taupymo būtinybę. Išvardija kelias termoizoliacines medžiagas. Nurodo po kelis namo (buto) šiltinimo ir šilumos išsaugojimo būdus. Žino termoso sandarą. Paaiškina, kodėl į šį indą įpiltas karštas (šaltas) skystis ilgai neatvėsta (nesušyla).

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 86–88 p.

 

5 skyrius: APLINKA IR EVOLIUCIJA

Siūlomas pamokų skaičius: 6 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Gyvūnų ir augalų namai

Buveinė, ekosistema, aplinka.

Vadovėlis, 91 p., 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 37 p., 1, 2 užd.

Supranta, kodėl organizmai gyvena skirtingose buveinėse. Pateikia buveinių pavyzdžių. Žino, jog kartu gyvenantys organizmai glaudžiai susiję vieni su kitais, juos veikia aplinkos sąlygos.

2. Kaip išlikti?

Prisitaikymas.

Vadovėlis, 93 p., 1–3 užd.

Vadovėlis, 93 p., 4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 38 p., 3, 4 užd.

Pateikia keletą organizmų prisitaikymo prie aplinkos sąlygų pavyzdžių. Supranta prisitaikymo svarbą.

3. Kaip žiemoja augalai ir gyvūnai?

Ramybės būsena, žiemos sąstingis, žiemos miegas, žieminis ir vasarinis kailis, migracija.

Vadovėlis, 95 p., 1–5 užd., 97 p., metodas „Paukščių lesinimas“.

Vadovėlis, 95 p., 6 užd., 96 p., laboratorija „Į pagalbą paukščiams“, 1–3 darbas pasirinktinai; užduočių sąsiuvinis, 39–41 p., 5, 6 užd.

Nurodo kelis augalų ir gyvūnų žiemojimo būdus. Pateikia žinduolių ir paukščių prisitaikymo prie metų laikų kaitos pavyzdžių. Aktyviai dalyvauja lesinant žiemojančius paukščius, šeriant žvėris.

4. Žemės ir gyvybės istorija

Didysis sprogimas.

Vadovėlis, 99 p., 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 41 p., 7 užd.

Išsako mokslinį požiūrį į gyvybės atsiradimą ir vystymąsi. Žino svarbiausius gyvybės raidos Žemėje tarpsnius. Orientuojasi laike.

5. Evoliucija

Evoliucija, fosilijos, asteroidas, masinis išmirimas.

Vadovėlis, 101 p., 1–5 užd.

Vadovėlis, 102 p., laboratorija „Pasidaryk fosiliją“; užduočių sąsiuvinis, 42, 43 p., 8–12 užd.

Supranta gyvybės evoliuciją kaip lėtą organizmų kaitą nuo paprastų iki sudėtingesnių formų. Paaiškina, kaip susidaro fosilijos. Žino, kad gyvybės raidoje būta staigių masinių išmirimų.

6. Kaip atsirado žmogus?

Žmoginės beždžionės, pirmykščiai žmonės, protingasis žmogus.

Vadovėlis, 105 p., 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 44 p., 13–15 užd.

Išsako mokslinį požiūrį į žmogaus kilmę ir evoliuciją. Savais žodžiais nupasakoja svarbiausius žmogaus vystymosi tarpsnius. Nurodo keletą žmogaus raidą lėmusių veiksnių. Palygina žmogaus ir žmoginių beždžionių išvaizdą ir elgseną.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 106–108 p.