TEMINIS PLANAS GAMTOS MOKSLŲ VADOVĖLIUI EUREKA! 6

 

Edvardas Baleišis, Rimvyda Dagienė, Kęstutis Grinkevičius, Alvida Lozdienė, Stasė Ustilaitė

BRIEDIS, 2006

 

1 skyrius: MIŠKAS

Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Kuo toliau į mišką, tuo daugiau...

Medžiai, krūmai, žoliniai augalai, lapuočių, spygliuočių ir mišrieji miškai, miško ardai, pomiškis.

Vadovėlis, 6, 7 p., „Miško ir gyvūnijos istorija“; 9 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 1, 2 p., 1–3 užd.

Vadovėlis, 9 p. 5 užd., 13 p. „Medžių lapų herbariumas“; užduočių sąsiuvinis, 2, 3 p., 4–6 užd.

Atskiria medžius, krūmus ir žolinius augalus. Pažįsta pagrindinius miško medžius ir krūmus. Įvardija miško ardus, pateikia juose augančių augalų pavyzdžių. Paaiškina, kas yra pomiškis, supranta jo reikšmę.

2. Medis auga ilgai

Medžių brandumo grupės, sengirė, žievė, augimo sluoksnis, mediena, metinės rievės.

Vadovėlis, 15 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 4 p., 7, 8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 4, 5 p., 9–11 užd.

Žino medžių brandumo grupes. Nusako, kaip želdinamas ir prižiūrimas miškas. Medžio kamieno pjūvyje parodo pagrindinius sluoksnius. Pagal metines rieves nustato medžio amžių. Pateikia medienos naudojimo pavyzdžių.

3. Miško paukščiai

Patinas, patelė, teritorija.

Vadovėlis, 19 p., 1–6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 6 p., 12 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 6, 7 p., 13–16 užd.

Paaiškina, kas yra gyvūno „nuosava“ teritorija. Nurodo kelių skirtingų paukščių lizdavietes. Pagal snapo formą ir dydį priskiria paukštį prie vabzdžialesių, grūdlesių, visaėdžių arba plėšriųjų.

4. Miško žinduoliai

Graužikai, liaukos.

Vadovėlis, 23 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 8 p., 17 užd.

Vadovėlis, 23 p., 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 8, 9 p., 18, 19 užd.

Pagal dantis atskiria graužikus nuo kitų žinduolių. Įvardija kelis miško kanopinius ir plėšriuosius žvėris. Nurodo, kaip skirtingi žinduoliai žymi teritoriją.

5. Gyvenimas miško paklotėje

Miško paklotė, grybiena, nuokritos, skaidytojai.

Vadovėlis, 27 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 9, 10 p., 20, 21 užd.

Vadovėlis, 27 p., 5 užd., 29 p., mažų gyvūnų gaudymas; užduočių sąsiuvinis, 10 p., 22 užd.

Pateikia miško paklotę sudarančių augalų pavyzdžių. Atpažįsta dažniausiai randamus grybus ir bestuburius. Žino kepurėtojo grybo sandarą. Apibūdina skaidytojus, nurodo jų reikšmę.

6. Projektas „Tyrinėjame mišką“

 

Vadovėlis, 32, 33 p., išvyka į mišką, miškelį; darbas grupėse.

Pasiruošimas darbo pristatymui.

Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus, tyrimus ar stebėjimus. Žino ir laikosi elgesio miške taisyklių. Atpažįsta miško gyvūnų pėdsakus. Taiko matematikos ir geografijos pamokose įgytas žinias bei gebėjimus.

7. Projektas „Tyrinėjame mišką“

 

Darbo pristatymas.

 

Įdomiai ir išradingai pristato darbą. Atsako į klausimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, diagrama, formuluoja išvadas.

8. Miško ekosistema

Mitybos tinklas, miško ekosistema.

Vadovėlis, 35 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 11 p., 24 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 11 p., 23 užd.

Sudaro kelias mitybos grandines miške. Paaiškina, kaip sudarytas mitybos tinklas. Suvokia, kad medžiagos miško ekosistemoje juda ratu.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 36 p.

 

2 skyrius: JĖGOS IR JUDĖJIMAS

Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Kas greitesnis?

Kūnas, greitis, kelias, laikas, spidometras, vidutinis ir momentinis greitis.

Vadovėlis, 35 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 12 p., 1–3 užd.; vadovėlis, 42, 43 p., projekto „Greitis“ aptarimas.

Užduočių sąsiuvinis, 13, 14 p., 4–7 užd.; vadovėlis, 42, 43 p., projektas „Greitis“, darbas grupėse.

Suvokia, kas yra fizikinis kūnas. Apibūdina greitį kaip kūno judėjimo spartą. Apskaičiuoja kūno greitį, tinkamai naudoja matavimo vienetus. Žino greičio matavimo prietaisą – spidometrą. Skiria momentinį greitį nuo vidutinio greičio. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus. Taiko matematikos pamokose įgytas žinias.

2. Projektas „Greitis“

 

Darbo pristatymas

 

Įdomiai ir išradingai pristato darbą. Atsako į klausimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, diagrama, formuluoja išvadas.

3. Jėgos aplink mus

Jėga, traukos ir stūmos jėgos, jėgos veikimo kryptis ir didumas, jėgų pusiausvyra.

Vadovėlis, 45 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 14 p., 8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 15 p., 9–12 užd.

Suvokia mokslinę sąvokos „jėga“ prasmę. Apibūdina jėgų poveikį. Nurodo kaip vaizduojamos ir žymimos jėgos. Supranta, kad kūnas gali nejudėti esant jėgų pusiausvyrai.

4. Svoris ir masė

Žemės traukos jėga, svoris, dinamometras (jėgomatis), masė, gravitacija, visuotinė trauka.

Vadovėlis, 47 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 16 p., 13, 14 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 16 p., 15, 16, 18 užd.

Apibūdina Žemės traukos jėgą. Nurodo, kad kūno svoris yra jėga. Lygina kūno svorį ir masę. Žino ir teisingai naudoja svorio bei masės matavimo vienetus. Apibendrintai suvokia visuotinės traukos reiškinį.

5. Projektas „Jėgų ir masės matavimas“

 

Vadovėlis, 48 p., 1–3 bandymai, 51 p., 1, 2 bandymai.

Vadovėlis, 48 p., 4 bandymas, 51 p., 3 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 17 p., 17 užd.

Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus. Taiko matematikos pamokose įgytas žinias. Moka naudotis jėgos matavimo prietaisu – dinamometru bei masės matavimo prietaisais – mokyklinėmis svirtinėmis ir laboratorinėmis svarstyklėmis.

6. Trinties jėga

Trinties jėga, tepalas, guoliai.

Vadovėlis, 53 p., 1–5 užd., 55 p., 1–3 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 18 p., 20 užd.

Vadovėlis, 53 p., 4 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 19 p., 21, 22 užd.

Apibūdina trinties jėgą. Žino šios jėgos priežastį. Įvardija trinties žalą ir naudą. Išvardija keletą būdų trinčiai sumažinti.

7. Oro ir vandens pasipriešinimas

Oro ir vandens pasipriešinimas, aptaki forma, degalų sąnaudos.

Vadovėlis, 57 p., 1–4 užd., 55 p.; užduočių sąsiuvinis, 20, 21 p., 23–25 užd.

Vadovėlis, 59 p., 1–3 bandymai.

Suvokia oro ir vandens pasipriešinimo prigimtį. Įvertina objekto aptakumą. Sieja transporto priemonės aptakumą su išvystomu greičiu ir degalų sąnaudomis. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus. Taiko matematikos pamokose įgytas žinias.

8. Mechanizmai

Mechanizmas, paprastasis mechanizmas, atramos taškas, svertas.

Vadovėlis, 61 p., 1–5 užd., 63 p., 1, 2 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 21 p., 26 užd.

Vadovėlis, 63 p., 3, 4 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 22 p., 27–29 užd.

Atskiria paprastąjį mechanizmą nuo sudėtingo. Suvokia, kad daugelis paprastųjų mechanizmų yra jėgos didinimo įtaisai. Naudodamasis žiniomis apie pusiausvyrą vaikiškose sūpynėse paaiškina sverto veikimo principą. Pateikia sverto taikymo pavyzdžių.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 64 p.

 

3 skyrius: ŠVIESA IR GARSAS

Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Šviesos spindulio kelionė

Šviesos šaltiniai, gamtiniai ir dirbtiniai šviesos šaltiniai, skaidriosios ir neskaidriosios medžiagos, šviesos spinduliai.

Vadovėlis, 67 p., 1–4 užd., 68 p., 1–4 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 23 p., 1 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 23, 24 p., 2–5 užd.

Paaiškina, kurie objektai vadinami šviesos šaltiniais. Pateikia gamtinių ir dirbtinių šviesos šaltinių pavyzdžių. Supranta, kodėl vienos medžiagos yra skaidrios, o kitos neskaidrios, pateikia pavyzdžių. Suvokia tiesiaeigį šviesos sklidimą. Paaiškina, kaip žmogus mato šviesos šaltinius ir apšviestuosius kūnus.

2. Šviesa ir šešėliai

Šešėlis.

Vadovėlis, 71 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 25 p., 6–8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 26, 27 p., 9–11 užd.; širmos gamyba projektiniam darbui „Šešėlių žaidimai“, vadovėlis, 72 p.

Paaiškina, kaip susidaro šešėlis. Nurodo, nuo ko priklauso šešėlio dydis. Įvertina patalpos apšvietimą. Suvokia tinkamo darbo vietos apšvietimo svarbą.

3. Projektas „Šešėlių žaidimai“

 

Vadovėlis, 72, 73 p., 1–3 užd.

 

Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus, tyrimus ar stebėjimus.

4. Šviesos atspindėjimas

Šviesos atspindėjimas, sugėrimas ir sklaidymas, veidrodinis atvaizdas, atšvaitai.

Vadovėlis, 75 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 27, 28 p., 12, 13 užd.

Vadovėlis, 75 p., 5 užd., 76 p. 1–5 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 28 p., 14, 15 užd.; į kitą užsiėmimą atsinešti medžiagos bandymui „Savadarbiai garso šaltiniai“, vadovėlis, 80 p.

Palygina, kaip šviesą atspindi ir sugeria baltas bei juodas kūnas. Žino, kad grublėti paviršiai šviesą sklaido, o lygūs – atspindi kryptiškai. Nurodo veidrodinio atvaizdo ypatumus. Suvokia atšvaitų svarbą. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

5. Kaip išgauti garsą?

Garsas, virpesiai, garso šaltiniai, gamtiniai ir dirbtiniai garso šaltiniai, balso klostės, garso aukštis.

Vadovėlis, 79 p., 1–6 užd., 80 p., bandymas „Savadarbiai garso šaltiniai“; užduočių sąsiuvinis, 29 p., 16–18 užd.

Vadovėlis, 80 p., 2 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 30, 31 p., 19–23 užd.

Paaiškina, kurie objektai vadinami garso šaltiniais. Pateikia gamtinių ir dirbtinių garso šaltinių pavyzdžių. Nurodo, kaip susidaro žmogaus balsas. Supranta, nuo ko priklauso garso aukštis.

6. Garso sklidimas

Garso bangos, garso laidininkai ir izoliatoriai, aidas.

Vadovėlis, 83 p., 1–4 užd., 84, 85 p., 1, 7 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 31 p., 24 užd.

Vadovėlis, 84, 85 p., 2–6, 8, 9 bandymai (pasirinktinai); užduočių sąsiuvinis, 32 p., 25–27 užd.

Paaiškina, kaip susidaro garso bangos. Palygina garso ir šviesos greitį. Žino, kad garso bangos sklinda įvairiomis medžiagomis. Įvardija kelis garso laidininkus ir kelis izoliatorius. Paaiškina aido susidarymą. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

7. Ausis – garso bangų imtuvas

Kurtieji, ausies kaušelis, klausomoji landa, būgnelis, sraigė.

Vadovėlis, 87 p., 1–4 užd., 88 p., 1, 2, 4 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 33 p., 28 užd.

Vadovėlis, 88 p., 3 bandymas (jei namuose laiko šunį arba katę); užduočių sąsiuvinis, 34 p., 29, 30 užd.

Supranta garso kaip informacijos pernešėjo svarbą. Apibendrintai žino žmogaus ausies sandarą. Supranta, kad ausis yra garso bangų imtuvas, o garsai suvokiami smegenyse. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

8. Triukšmas

Triukšmas, triukšmo lygis, decibelas, duslintuvas.

Vadovėlis, 91 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 34 p., 31 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 35 p., 32 užd.

Paaiškina, kas yra triukšmas. Žino triukšmo lygio matavimo vienetus. Nurodo, kokių sveikatos sutrikimų gali sukelti stiprus triukšmas. Pateikia triukšmo mažinimo priemonių pavyzdžių.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 94 p.

 

4 skyrius: MIKROPASAULIS

Siūlomas pamokų skaičius: 7 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Makro ar mikro?

Makropasaulis, mikropasaulis.

Vadovėlis, 97 p., 1–5 užd., bandymas „Dydžio įvertinimas“; užduočių sąsiuvinis, 36 p., 1 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 37 p., 2, 3 užd.

Suvokia makropasaulio ir mikropasaulio ribas. Nurodo, kad labiau nutolę objektai mums atrodo mažesni.

2. Žvilgsnis į mikropasaulį

Didinamasis stiklas (lupa), lęšis, didinimas, mikroskopas, šviesinis ir elektroninis mikroskopas.

Vadovėlis, 99 p., 1, 3, 4 užd., 100 p., 4 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 37, 38 p., 4, 5 užd.

Vadovėlis, 99 p., 2 užd., 100 p., 1–3 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 38 p., 6, 7 užd.

Žino didinamuosius prietaisus: didinamąjį stiklą ir mikroskopą. Moka prižiūrėti didinamąjį stiklą ir stebėti pro jį objektus. Paaiškina didinimo sąvoką.

3. Ląstelė – mažiausia gyvybės dalelė

Ląstelė, ląstelės membrana, sienelė, citoplazma, branduolys, chloroplastai, vakuolė, vienaląsčiai ir daugialąsčiai organizmai.

Vadovėlis, 103 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 39 p., 8 užd.

Vadovėlis, 103 p., 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 39 p., 9 užd.

Žino, kad gyvieji organizmai sudaryti iš ląstelių. Palygina gyvūninę ir augalinę ląstelę, vienaląstį ir daugialąstį organizmą.

4. Ką dirba ląstelės?

Epitelinė, raumeninė, nervinė, raudonoji kraujo ląstelė, spermatozoidas, kiaušinėlis, audiniai, organai.

Vadovėlis, 105 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 40 p., 10 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 40 p., 11, 12 užd.

Supranta, kad žmogaus organizme ląstelės atlieka skirtingus darbus. Paaiškina audinio sąvoką. Nurodo, kad organai sudaryti iš kelių audinių. Apibūdina ląstelių dalijimosi reikšmę.

5. Mikroskopinė gyvybė

Mikroorganizmai (mikrobai), dumbliai, pirmuonys, virusai.

Vadovėlis, 107 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 41 p., 13, 14 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 41 p., 15 užd.

Pateikia vienaląsčių organizmų pavyzdžių. Skirsto vienaląsčius organizmus pagal mitybą. Žino vienaląsčių dauginimosi būdus: dalijimąsi ir pumpuravimą. Nurodo, kodėl virusų negalima priskirti prie gyvųjų organizmų. Paaiškina, kaip išsaugoti greitai gendančius maisto produktus.

6. Mikroorganizmai ir ligos

Ligos simptomai, angina, gripas, antibiotikai.

Vadovėlis, 111 p., 1–6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 42 p., 16 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 42 p., 17 užd.

Žino, jog užkrečiamąsias ligas sukelia mikroorganizmai. Nurodo kelias užkrečiamąsias ligas ir jų požymius (simptomus). Paaiškina, kaip veikia antibiotikai. Priskiria vaistus prie pavojingų medžiagų, žino jų vartojimo taisykles.

7. Organizmas ginasi

Infekcija, antikūnai, atsparumas ligai, skiepai.

Vadovėlis, 111 p., 1–3 užd.; užduočių sąsiuvinis, 43, 44 p., 18–20 užd.

Vadovėlis, 111 p., 4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 44 p., 21, 22 užd.

Nurodo mikrobų patekimo į žmogaus organizmą kelius. Apibendrintai paaiškina, kaip organizmas ginasi nuo mikrobų ir įgyja atsparumą ligoms. Supranta skiepijimo reikšmę. Paaiškina, kodėl reikia laikytis higienos reikalavimų.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 116 p.

 

5 skyrius: ORAS IR DEGIMAS

Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Oro savybės

Spūdumas.

Vadovėlis, 127 p., 1–3 užd., 128, 129 p., 1–4, 6, 7 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 2 p., 6 užd.

Vadovėlis, 127 p., 4, 5 užd., 129 p., 5 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 1, 2 p., 1–5 užd.

Suvokia, kad oras užima vietą, turi masę. Žino suspausto oro savybes. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

2. Orą sudaro įvairios dujos

Inertinės dujos, atomai, molekulės, cheminė formulė. Deguonies, azoto, anglies atomų simboliai: O, N, C.

Vadovėlis, 130 p., bandymas „Kodėl pakilo žvakutė?“, 131 p., 1–6 užd., 132 p., 3 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 2, 3 p., 7, 8 užd.

Vadovėlis, 132 p., 1, 2 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 3 p., 9, 10 užd.

Nurodo, kad oras yra dujų mišinys. Išvardija svarbiausias oro sudedamąsias dalis. Žino, kad mažiausios medžiagą sudarančios dalelės vadinamos atomais. Skiria atomą nuo molekulės. Užrašo svarbiausių oro sudedamųjų dalių simbolius ir chemines formules. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

3. Dujinė Žemės skraistė

Atmosfera, atmosferos slėgis, ultravioletiniai spinduliai (UV), ozonas, ozono sluoksnis.

Vadovėlis, 135 p., 1–5 užd.;

Vadovėlis, 135 p., bandymas „Apversta stiklinė su vandeniu“; užduočių sąsiuvinis, 4 p., 11, 12 užd.

Nurodo, kad Žemės rutulį gaubia atmosfera. Žino, jog gyvybė susikaupusi apatiniame atmosferos sluoksnyje. Savais žodžiais paaiškina atmosferos slėgio sąvoką. Nurodo, kad kylant aukštyn oro dalelių tankis ir atmosferos slėgis mažėja. Supranta UV spindulių žalą. Žino, kad atmosferoje yra UV spindulius sugeriančių ozono dujų.

4. Degimas – cheminė reakcija

Fizinis virsmas, cheminė reakcija, angliavandeniliai.

Vadovėlis, 137 p., 1–3, 5 užd.; 138 p., 1, 2 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 5 p., 13, 14 užd.

Vadovėlis, 137 p., 4 užd., 138 p., 3, 4 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 5, 6 p., 15–18 užd.

Skiria fizinį virsmą nuo cheminio. Pateikia cheminių reakcijų pavyzdžių. Užrašo žodinę degimo reakcijos lygtį. Įvardija kelias kuro rūšis. Pažįsta itin degių ir sprogių medžiagų pavojingumo simbolius. Atsargiai elgiasi su pavojingomis medžiagomis. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus. Žino, kaip elgtis kilus gaisrui.

5. Kvėpavimas

Alveolės, kvėpavimo reakcija.

Vadovėlis, 143 p., 1–5 užd.; 144 p., 1, 2 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 6 p., 19 užd.

Vadovėlis, 143 p., 6 užd.; 144 p., 3 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 7 p., 20 užd.

Palygina įkvėpto ir iškvėpto oro sudėtį. Suvokia, kad tikrasis kvėpavimas vyksta ląstelėse. Nurodo kvėpavimą kaip procesą, per kurį iš maisto gaunama energija. Užrašo žodinę kvėpavimo reakcijos lygtį. Palygina degimą ir kvėpavimą. Suvokia, kodėl reikia vėdinti patalpas. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

6. Dujų ir šilumos apytaka atmosferoje

Fotosintezė, dujų apytakos ratas, šiltnamio reiškinys, šiltnamio dujos.

Vadovėlis, 147 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 7 p., 21 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 8, 9 p., 22–24 užd.

Nurodo fotosintezę kaip angliavandenių ir deguonies gamybos procesą. Lygina fotosintezę ir kvėpavimą, sieja šiuos procesus su deguonies bei anglies dioksido apytaka atmosferoje. Lygina šilumos apytaką šiltnamyje ir Žemėje. Žino šiltnamio reiškinį ir jo svarbą. Nurodo šiltnamio dujų gausėjimo atmosferoje ir klimato šilimo ryšį.

7. Oro tarša

Anglies monoksidas, suodžiai, sieros ir azoto oksidai, smogas, rūgštieji lietūs.

Vadovėlis, 149 p., 1, 3 užd.; užduočių sąsiuvinis, 9 p., 25 užd.

Vadovėlis, 149 p., 2, 4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 10 p., 26 užd.

Nurodo pagrindinius atmosferos teršėjus ir teršalus. Įvardija oro taršos žalą žmogaus sveikatai. Aiškina, siedamas su tarša, kodėl svarbu taupyti kurą.

8. Metalai ir deguonis

Geležies oksidas, nerūdijantysis plienas.

Vadovėlis, 151 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 10 p., 28 užd.

Vadovėlis, 151 p., 6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 10 p., 27 užd.

Užrašo žodinę geležies degimo ir rūdijimo reakcijos lygtį, lygina šias reakcijas. Išvardija kelis geležies apsaugos nuo rūdijimo būdus.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 152 p.

 

6 skyrius: RŪGŠTYS IR ŠARMAI

Siūlomas pamokų skaičius: 5 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Rūgštus kaip citrina

Rūgštys, marinavimas, ėdžiosios medžiagos, silpnos, stiprios rūgštys.

Vadovėlis, 155 p., 1–4 užd., 156 p., 4 bandymas.

 

Vadovėlis, 155 p., 5 užd., 156 p., 1–3 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 11 p., 1–3 užd.

Savais žodžiais apibūdina rūgštis. Pateikia buityje naudojamų rūgštinių medžiagų pavyzdžių. Žino silpnų ir stiprių rūgščių poveikį. Atsargiai elgiasi su pavojingomis medžiagomis. Nagrinėja produktų pakuotes ir randa į produkto sudėtį įeinančių rūgščių. Savarankiškai randa reikiamą informaciją, ją trumpai apibendrina ir perteikia. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu.

2. Kodėl muilas graužia akis?

Šarmai, silpni, stiprūs šarmai.

Vadovėlis, 158, 159 p., 1, 2 bandymai, 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 12 p., 5 užd.

Vadovėlis, 159 p., 6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 12 p. 4 užd.

Savais žodžiais apibūdina šarmus. Pateikia buityje naudojamų šarminių medžiagų pavyzdžių. Žino silpnų ir stiprių šarmų poveikį. Atsargiai elgiasi su pavojingomis medžiagomis. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, formuluoja išvadas. Palygina savo ir draugų gautus stebėjimus ir bandymų rezultatus, pastebi netikslumus. Žino odos ir plaukų priežiūros reikalavimus.

3. Stebuklinga medžiaga iš raudonojo kopūsto

Indikatoriai, lakmusas, universalusis indikatorius, pH skalė, neutralus tirpalas.

Vadovėlis, 163 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 13 p., 7, 8 užd.

Vadovėlis, 164 p., 1, 4 bandymai;

 

Supranta indikatorių paskirtį. Savarankiškai iš raudonojo kopūsto pasigamina indikatoriaus. Moka naudotis lakmusu, universaliuoju indikatoriumi. Suvokia pH skalę. Savarankiškai pasigamina įvairių tirpalų. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus. Atsargiai elgiasi su pavojingomis medžiagomis.

4. Tirpalų tyrimas indikatoriais

 

Vadovėlis, 163 p., 2, 3, 5, 6 bandymai (rekomenduojama atlikti grupėmis).

Užduočių sąsiuvinis, 13 p., 6 užd.

Indikatoriais atpažįsta rūgščius ir šarminius tirpalus. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus, rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, formuluoja išvadas. Atsargiai elgiasi su pavojingomis medžiagomis.

5. Kaip sumažinti rūgštingumą?

Neutralizacija, dirvos kalkinimas

Vadovėlis, 167 p., 1–6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 14 p., 9 užd.

Vadovėlis, 167 p., bandymas „Kodėl reikia valyti dantis?“; užduočių sąsiuvinis, 14, 15 p., 10, 11 užd.

Savais žodžiais apibūdina neutralizaciją. Pateikia neutralizacijos pavyzdžių. Suvokia, kodėl svarbu valytis dantis. Drąsiai klausia, išsako savo idėjas, savarankiškai randa reikiamą informaciją savo amžiaus moksleiviams skirtuose šaltiniuose, gautą informaciją trumpai apibendrina ir perteikia kitiems.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 168 p.

 

7 skyrius: MES – JAU NE VAIKAI!

Siūlomas pamokų skaičius: 5 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Paauglystė – pokyčių metas

Lytis, lytiniai organai, paauglystė, hormonai, lytinis brendimas.

Vadovėlis, 171 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 16 p., 1 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 16 p., 1, 2 užd.

Apibendrintai paaiškina lyties sąvoką. Lytinius organus nurodo, kaip vieną iš svarbiausių lyties požymių. Nurodo lytinių hormonų įtaką paauglio organizmui. Apibūdina lytinio brendimo sąvoką. Atpažįsta lyties simbolius. Tolerantiškai vertina kitą lytį.

2. Berniukai tampa vyrais

(rekomenduojama vesti pamoką tik berniukams)

Balso mutacija, varpa, sėklidės, sėkla, sėkliniai latakai, poliucijos.

Vadovėlis, 173 p., 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 17 p., 3, 4, 7 užd.

Nurodo vyro lytinius organus. Palygina berniuko ir vyro kūno išorę. Žino ir paaiškina bręstančio vaikino organizme vykstančius pokyčius Nurodo poliucijų priežastis ir reikšmę. Žino asmeninės higienos reikalavimus ir jų laikosi. Drąsiai klausia, išsako savo idėjas.

3. Mergaitės tampa moterimis

(rekomenduojama vesti pamoką tik mergaitėms)

Lytinės lūpos, gimda, kiaušintakiai, kiaušidės, makštis, mėnesinės, mėnesinių ciklas.

Vadovėlis, 174 p., 1–4 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 17, 18 p., 5–7 užd.

Nurodo moters lytinius organus. Palygina mergaitės ir moters kūno išorę. Žino ir paaiškina bręstančios merginos organizme vykstančius pokyčius. Nurodo mėnesinių priežastis ir reikšmę. Stebi savo mėnesinių ciklą ir veda mėnesinių kalendorių. Žino asmeninės higienos reikalavimus ir jų laikosi. Drąsiai klausia, išsako savo idėjas.

4. Elgesio pokyčiai paauglystėje

Lytinis potraukis.

Vadovėlis, 181 p., 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 18–20 p., 8–11 užd.;

Suvokia savo ir bendraamžių elgesio pokyčius paauglystėje. Įvardija kelias konfliktines situacijas ir nurodo, kaip jas galima spręsti. Savais žodžiais paaiškina lytinio potraukio sąvoką. Vadovaujasi principu „Mano kūnas priklauso tik man“, nurodo situacijas, kuriose reikia pasakyti „NE!“. Žino kada ir kaip kreiptis į pagalbos vaikams tarnybas. Drąsiai klausia, išsako savo idėjas.

5. Iš kur atsiranda vaikai?

Apvaisinimas, apvaisintas kiaušinėlis, nėštumas, placenta, virkštelė, gimdymas.

Vadovėlis, 185 p., 1–5 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 20 p., 12, 13 užd.

Apibūdina apvaisinimą kaip lytinių ląstelių susijungimą. Suvokia, kad naujai užsimezgusi gyvybė turi iš abiejų tėvų paveldėtų požymių. Apibendrintai nusako naujo organizmo vystymąsi nuo apvaisintos kiaušialąstės iki gimdymo. Nurodo placentos ir virkštelės paskirtį. Drąsiai klausia, išsako savo idėjas.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 186 p.

 

8 skyrius: ŽEMĖ IR KOSMOSAS

Siūlomas pamokų skaičius: 10 pamokų

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Tolimosios žvaigždės

Žvaigždės, šviesmečiai, žvaigždynai, galaktikos.

Vadovėlis, 189 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 21 p., 1–3 užd.

Vadovėlis, 189 p., 6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 22 p., 4, 5 užd.

Žino, kad žvaigždės –milžiniški įkaitusių dujų rutuliai. Paaiškina, kodėl Saulė dieną užgožia kitas žvaigždes. Suvokia kosminius atstumus. Danguje arba žvaigždėlapyje parodo Didžiuosius Grįžulo Ratus, randa Šiaurinę.

2. Saulė – mūsų žvaigždė

Fotosfera, Saulės dėmės, Saulės vėjas, Šiaurės pašvaistė.

Vadovėlis, 193 p., 1–3, 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 23 p., 6 užd.

Vadovėlis, 193 p., 4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 21 p., 7 užd.

Saulę įvardija kaip artimiausią žvaigždę. Suvokia Saulės reikšmę gyvybės palaikymui Žemėje. Paaiškina, kad Saulės gelmėse vyksta reakcija, per kurią išsiskiria labai daug energijos. Geba saugiai stebėti Saulę.

3. Aplink Saulę

Planetos, Saulės sistema, orbita, palydovai, asteroidai, kometos, nykštukinės planetos.

Vadovėlis, 195 p., 1–5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 24 p., 8–10 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 25, 26 p., 11, 12 užd.

Skiria planetą nuo žvaigždės. Paaiškina, kas sudaro Saulės sistemą. Išvardija ir palygina Saulės sistemos planetas.

4. „Ir vis dėlto ji sukasi!“

Geocentrinis ir heliocentrinis pasaulio modelis, astronomai, žvaigždėlapiai.

Vadovėlis, 199 p., 1–4 užd.;

Užduočių sąsiuvinis, 26 p., 13 užd.

Pateikia mokslo atradimų pavyzdžių, kurie pakeitė žmonių pasaulėvoką. Nusako pasaulio modelio paieškų raidą. Palygina geocentrinį ir heliocentrinį pasaulio modelį.

5. Kodėl saulė teka ir leidžiasi?

Žemės ašis, para, dienos ilgumas, saulės laikrodis.

Vadovėlis, 201 p., 1–4 užd., 204, 205 p., 1 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 27 p., 14, 15 užd.

Vadovėlis, 204 p., 2–5 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 27, 28 p., 16, 17 užd.

Paaiškina dienos ir nakties kaitą. Žino ir tinkamai naudoja laiko matavimo vienetus. Supranta saulės laikrodžio veikimo principą. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

6. Kodėl kinta metų laikai?

Metai, keliamieji metai, žiemos ir vasaros saulėgrįža, pavasario ir rudens lygiadienis.

Vadovėlis, 203 p., 1–5 užd., 205 p., 8 bandymas; užduočių sąsiuvinis, 28 p., 18 užd.

Vadovėlis, 205 p., 6, 7 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 29 p., 19–21 užd.

Suvokia mūsų planetos skriejimą aplink Saulę, Žemės ašies posvyrį. Paaiškina regimojo saulės kelio dangaus skliautu skirtumus įvairiais metų laikais. Sieja saulės spindulių kritimo kampą su paviršiaus įšilimu. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

7. Mėnulis – Žemės palydovas

Mėnulio fazės.

Vadovėlis, 207 p., 1–6 užd.;

Užduočių sąsiuvinis, 30 p., 22–24 užd.

Įvardija Mėnulį kaip Žemės palydovą. Apibūdina Mėnulio paviršių, nusako aplinkos sąlygas. Atpažįsta Mėnulio fazes, paaiškina jų susidarymą.

8. Vienas mažas žmogaus žingsnis

Dirbtinis palydovas, erdvėlaivis, kosminis zondas, geostacionarioji ir poliarinė orbita, orbitinė stotis, observatorija.

Vadovėlis, 209 p., 1–5 užd.;

Užduočių sąsiuvinis, 31 p., 25, 26 užd.

Nusako kosminių tyrimų raidą. Skiria dirbtinį palydovą nuo kosminio zondo ir erdvėlaivį nuo orbitinės stoties. Nurodo dirbtinių palydovų paskirtį. Paaiškina, kodėl modernios astronomijos observatorijos statomos toliau nuo didmiesčių arba aukštai kalnuose.

9. Projektas „Žvaigždės iš arčiau“

 

Vadovėlis, 212, 213 p., išvyka į Molėtų astronomijos observatoriją, Lietuvos etnokosmologijos muziejų, darbas grupėse.

Pasiruošimas darbo pristatymui.

Savarankiškai randa ir apibendrina reikiamą informaciją. Pateikia lietuvių mokslininkų atradimų pavyzdžių. Taiko istorijos ir geografijos pamokose įgytas žinias bei gebėjimus.

10. Projektas „Žvaigždės iš arčiau“

 

Darbo pristatymas.

 

Įdomiai ir išradingai pristato darbą. Atsako į klausimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, diagrama, formuluoja išvadas.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 214 p.

 

9 skyrius: ELEKTRA

Siūlomas pamokų skaičius: 4 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Kodėl plaukai stojasi piestu?

Įelektrintas kūnas, teigiamai, neigiamai įelektrintas kūnas.

Vadovėlis, 217 p., bandymas „Gintaras traukia“, 1–6 užd., 218, 219 p., 3, 8 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 32 p., 2 užd.

 

Vadovėlis, 218, 219 p., 1, 2, 4–7 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 32 p., 1, 3 užd.

Suvokia, kad trinant kūnus, jie gali įsielektrinti. Paaiškina dviejų vienodai ir dviejų skirtingai įelektrintų kūnų sąveiką. Žino teigiamai ir neigiamai įelektrintų kūnų žymėjimą. Pateikia kūnų įsielektrinimo pavyzdžių. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

2. Elektros krūviai

Elektros krūvis, elektronas, elektriškai neutralus kūnas, elektronų perteklius, trūkumas, išelektrinimas, elektros išlydis.

Vadovėlis, 221 p., 1–6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 33 p., 6 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 33, 34 p., 4, 5, 7, 8 užd.

Apibūdina dvi elektros krūvių rūšis. Paaiškina kūnų įelektrinimo ir išelektrinimo reiškinius. Supranta elektriškai neutralaus kūno sąvoką. Žino elektros išlydžio prigimtį. Paaiškina, kaip reikia elgtis perkūnijos metu.

3. Elektros grandinės

Elektros grandinė, elektros srovė, elektros laidininkas, izoliatorius, elektros energijos šaltinis, elektrinė įtampa, voltas, elektrinė schema.

Vadovėlis, 225 p., 1–3, 5, 6 užd., 226 p., 1, 2 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 35 p., 11 užd.

Vadovėlis, 225 p., 4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 34–36 p., 9, 10, 12–15 užd.

Paaiškina, iš ko sudaryta paprasčiausia elektros grandinė. Geba sujungti elektros grandinę. Nurodo, kad medžiagos yra elektros laidininkai ir izoliatoriai. pateikia pavyzdžių. Paaiškina elemento ar elementų baterijos polių žymėjimą. Nurodo kelis skirtingos įtampos elektros energijos šaltinius. Nubraižo paprasčiausią elektrinę schemą. Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus bandymus ar tyrimus.

4. Nuo elektrinės iki elektros lizdo

Elektrinė, šiluminė elektrinė, garo turbina, elektros generatorius, elektros perdavimo linija, elektros pastotė, kabelis, elektros skaitiklis.

Vadovėlis, 229 p., 1–2 užd.; užduočių sąsiuvinis, 36 p., 16 užd.

Vadovėlis, 229 p., 3 užd.; užduočių sąsiuvinis, 37 p., 17 užd.

Suvokia, kaip elektrinėse gaminama elektros energija. Nupasakoja, kaip ji perduodama vartotojams. Žino elektros energijos suvartojimo apskaitos prietaisą – elektros skaitiklį. Pateikia elektros energijos taupymo pavyzdžių. Saugiai elgiasi su elektra.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 232 p.

 

10 skyrius: ENERGIJA

Siūlomas pamokų skaičius: 5 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Energija aplink mus

Judėjimo, šiluminė, šviesos, garso, elektros energija, energijos perdavimas, energijos virsmų diagrama, džaulis, kilodžaulis.

Vadovėlis, 235 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 38, 39 p., 2–5 užd.

Vadovėlis, 235 p., 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 38 p., 1 užd.

Skiria energijos rūšis. Suvokia energijos perdavimą. Aiškina dažniausiai pasitaikančius energijos virsmus. Pateikia energijos virsmų pavyzdžių. Diagrama pavaizduoja energijos virsmus ir energijos perdavimą. Žino ir tinkamai naudoja energijos matavimo vienetus.

2. Sukauptoji energija

Sukauptoji energija, cheminė, deformacijos, gravitacinė energija.

Vadovėlis, 237 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 39 p., 6 užd.

Vadovėlis, 237 p., bandymas „Lenktyninis butelmobilis“; užduočių sąsiuvinis, 40 p., 7 užd.

Suvokia, kad energija gali būti sukaupta. Skiria cheminę, deformacijos ir gravitacijos energiją. Pateikia sukauptosios energijos naudojimo pavyzdžių.

3. Energija iš maisto

Energinė vertė, dieta.

Vadovėlis, 239 p., 1, 2, 4, 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 40 p., 8 užd.

Vadovėlis, 239 p., 3 užd.; užduočių sąsiuvinis, 41 p., 9 užd.

Žino, iš kur žmogaus organizmas gauna energijos ir kam ją eikvoja. Apibūdina energinės vertės sąvoką. Ant pakuotės randa maisto produkto energinę vertę. Sieja energijos eikvojimo skirtumus su žmogaus veikla. Supranta fizinio aktyvumo svarbą sveikatai. Nurodo galimas nutukimo priežastis.

4. Energija iš fosilijų

Iškastinis kuras, metanas, iškastinio kuro ištekliai, neatsinaujinantieji energijos šaltiniai.

Vadovėlis, 241 p., 1–5 užd.;

Užduočių sąsiuvinis, 42 p., 10, 11 užd.

Saulę nurodydamas kaip pirminį energijos šaltinį paaiškina naftos arba anglių susidarymą. Žino, kad nafta ir gamtinės dujos yra angliavandenilių mišinys. Pateikia iškastinio kuro naudojimo pavyzdžių. Iškastinį kurą priskiria prie neatsinaujinančiųjų energijos šaltinių. Nurodo, kodėl senka iškastinio kuro ištekliai. Aiškina, siedamas su tarša, kodėl svarbu taupyti kurą.

5. Energija – visiems laikams

Saulės baterijos, saulės elektrinės, vėjo jėgainės, hidroelektrinės, biokuras, atominės elektrinės, geoterminė jėgainė, atsinaujinantieji energijos šaltiniai.

Vadovėlis, 243 p., 1–4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 43 p., 12, 13 užd.

Vadovėlis, 243 p., 5, 6 užd.; užduočių sąsiuvinis, 43, 44 p., 14 užd.

Įvardija atsinaujinančiuosius energijos šaltinius. Suvokia, kodėl jie yra neišsenkantys. Pateikia saulės, vėjo, gravitacinės energijos ir biokuro naudojimo pavyzdžių. Nurodo teigiamą ir neigiamą atominių elektrinių, hidroelektrinių, vėjo jėgainių puses.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 244 p.

 

Edvardas Baleišis, Rimvyda Dagienė, Kęstutis Grinkevičius, Alvida Lozdienė, Stasė Ustilaitė