Teminis planas vadovėliui ŽEMĖ 6 I dalis BRIEDIS, 2004
Skyrius/ pamokų skaičius |
Pamokos tema |
Sąvokos |
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai |
|||
GEOGRAFIJOS MOKSLAS 5 pam. |
1.
Kas yra geografija. Geografijos žinių
šaltiniai |
Geografija,
Eratostenas, geografijos atlasas, geografijos žodynai, enciklopedijos,
statistikos metraščiai, kompiuteris, internetas |
ŽEMĖ, I d. 9 p., 1, 2
užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 1
p., 2 užd. (1, 2). |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 1
p., 1 užd.. |
Paaiškina savais
žodžiais, kas yra geografija ir nurodo jos reikšmę žmonių gyvenime. Žino geografijos žinių
šaltinius. Supranta pažintinių
kelionių svarbą. |
|||
2.
Kam reikalinga geografija? Gamtinė geografija |
Atmosfera, klimatas,
kraštovaizdis, pasaulinis vandenynas, pavojingi gamtos reiškiniai, geografinė
aplinka. |
ŽEMĖ, I d. 10 p., 1
užd.(piešinio analizė). ŽEMĖ, I d. 11 p., 2
užd.(schemos analizė). Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 4
p., 4, 5 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 1
p., 3 užd., 4 p. 6 užd.. Savaitgaly
rekomenduojama su klase išeiti į turistinį žygį. |
Supranta, ką tiria ir
aiškina gamtinė geografija. Apibūdina gamtinį
kraštovaizdį. |
||||
3.
Visuomeninė geografija |
Gyventojų geografija,
gyvenviečių geografija, ekonominė geografija, paslaugų geografija, kultūrų
geografija, politinė geografija, žmonių gyvenimo lygis. |
ŽEMĖ, I d. 12 p., 1
užd.(piešinio analizė). ŽEMĖ, I d. 13 p., 2
užd.(schemos analizė). |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d.
23 p., 3 užd.. |
Supranta, ką tiria
visuomeninė geografija. Skiria natūralųjį
(gamtos) ir žmogaus paveiktą kraštovaizdį. Išsako savo nuomonę apie
nevienodo žmonių gyvenimo lygio priežastis. |
||||
4.
Žemėlapis savita geografijos kalba |
Klaudijas Ptolemajas,
kartografai, kartografija, sutartiniai ženklai, vietovardžiai. |
ŽEMĖ, I d. 17 p., 4
užd.. |
|
Suvokia žemėlapio reikšmę, savais žodžiais nusako, kada ir kas jais
naudojasi. |
||||
5.
Pažintis su darbo metodais geografijos pamokoje |
Geografijos kabinetas,
projektinis darbas, medžiagos rinkimas išvykoje, medžiagos pristatymas. |
|
|
Supranta, kaip dirbti grupėje. Žino diskusijos reikalavimus. Suvokia,
kas tai yra projektinis darbas. Žino, ką galima nuveikti išvykoje ir kaip
pristatyti darbus. |
||||
ORIENTAVI-MASIS 8 pam. |
1.
Kas yra orientavimasis |
Horizontas, horizonto
linija, orientavimasis, pagrindinės pasaulio šalys, tarpinės pasaulio šalys,
kompasas, magnetinė rodyklė, šiaurės magnetinis polius. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 6 p., 1.1, 1.2,
1.3, 1.4, 1.5 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 7 p., 2 užd.. Rekomenduojama
pasidaryti kompasą: užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 44 p.. |
Žino pagrindines ir
tarpines pasaulio kryptis. Moka nustatyti kompasu
pagrindines ir tarpines pasaulio kryptis. |
|||
2.
Orienta-vimasis vietovėje |
Šiaurinė žvaigždė,
Didieji Grįžulo Ratai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 8 p., 3.1, 3.2,
3.3 užd.. |
Rekomenduojama vėlų
vakarą, esant giedram dangui, surasti Didžiųjų Grįžulo Ratų žvaigždyną ir
Šiaurinę žvaigždę. |
Geba orientuotis
aplinkoje dienos ir nakties metu, remiantis dangaus kūnais ir vietiniais
aplinkos požymiais. |
||||
3.
Nuo vietovės plano iki žemėlapio |
Planas, mastelis,
skaitmeninis mastelis, vardinis mastelis, linijinis mastelis, stambus
mastelis, smulkus mastelis. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 9 p., 4.1, 4.2,
4.3 užd., 5.1, 5.2 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 45 p.,
užd. Sudaryk kambario planą ir patogiau sustatyk baldus. |
Sudaro kelio į mokyklą
schemą. Paaiškina mastelių
praktinę reikšmę. Įvardija linijinio,
vardinio ir skaitmeninio mastelio privalumus, skirtumus. |
||||
4.
Atstumų matavimas žemėlapyje pagal mastelį |
|
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 11 p., 6 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 11 p., 7 užd.. |
Nustato atstumą iki duotų objektų linijiniu, skaitmeniniu ir vardiniu
masteliu. |
||||
5. Sutartiniai ženklai |
Legenda |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 10 p., 8 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 10 p., 9 užd.. |
Žino plano ir
žemėlapio sutartinius ženklus, moka juos nupiešti. Skaito topografinį
žemėlapį. |
||||
6. Kaip žemėlapyje pavaizduoti paviršių |
Jūros lygis,
santykinis aukštis, absoliutinis aukštis, horizontalės, kalnabrūkšnis,
aukščio skalė, gylio skalė, juostinis spalvinimas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 12 p., 10, 11,
13.2 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 14 p., 14, 15 užd..
Rekomenduojama atlikti vad. ŽEMĖ I d. 47 p. užduotį Kaip žemėlapyje
pavaizduoti paviršių. |
Nustato vietovės plane
duotų taškų absoliutinį ir santykinį aukštį. Moka pavaizduoti
horizontalėmis kalvą ir daubą. Nustato vietovių
aukštį ir gylį pusrutulių arba gamtiniame žemėlapyje. |
||||
7. Skaitome miesto planą ir žemėlapį |
Linijų tinklas,
objektų rodyklė, azimutas, orientavimosi sportas. |
ŽEMĖ I d., 38 p., 1,
2, 3 užd., 49 p. 6, 7, 8 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 44 p.,
užd. Sudaryk kelio į mokyklą schemą. |
Savarankiškai
analizuoja bet kurio Lietuvos miesto planą. Žino vietovės plano
sutartinius ženklus. |
||||
8.
Atlasas žemėlapių rinkinys |
Gerardas Merkatorius,
atlasas, gamtinis žemėlapis, politinis žemėlapis, teminis žemėlapis,
menamasis žemėlapis, nebylusis žemėlapis, vietovardis, geografinė padėtis. |
ŽEMĖ, I d. 48 p., 4
užd.. Rekomenduojama sukurti menamąjį žemėlapį: vad. ŽEMĖ I d., 42 p.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 43 p.,
3 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 15 p., 16 ir 17 užd.. |
Lygina ir apibūdina
gamtinį, politinį ir teminius žemėlapius. Suvokia žemėlapių
svarbą ir moka praktiškai taikyti. |
||||
MŪSŲ PLANETA ŽEMĖ 7 pam. |
1.
Kokios formos Žemė. Gaublys Žemės
modelis |
Žemės trauka, gaublys, Martinas Behaimas,
Šiaurės ašigalis, Pietų ašigalis, pusiaujas, Šiaurės pusrutulis, Pietų
pusrutulis, Žemės ašis. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 16 p., 1.1, 1.2,
1.3 užd., 2 užd.. Rekomenduojama atlikti vad. ŽEMĖ I d. 55 p. užd.
Bandymai su gaubliu. |
Rekomenduojama vad. ŽEMĖ, I d. 16 p. 3 užd.
Pasidaryk gaublį. |
Žino, kaip įsitikinti,
kad Žemė apvali. Suvokia, kad Žemė
skrieja aplink Saulę ir sukasi apie savo ašį. Žino kas yra gaublys,
įvardija jo dalis. Sugeba išmatuoti atstumus gaublyje. |
|||
2.
Pagalbos šauksmas Atlanto vandenyne |
Lygiagretės,
dienovidiniai, geografinis tinklelis, nulinis dienovidinis, geografinės
koordinatės, geografinė platuma, geografinė ilguma. |
ŽEMĖ, I d. 56 p., 3, 4 užd. analizė. Rekomenduojama vad. ŽEMĖ, I d. 72 p. 1 užd.
Žinau, moku, galiu. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 17 p., 4.1, 4.2, 4.3 užd.. Rekomenduojama vad. ŽEMĖ, I d. 57 p. 5 užd.
Pasidaryk Žemės rutulio modelį. |
Žino geografinio
tinklelio elementus: dienovidinius, lygiagretes, pusiaują, ašigalius, bei
parodo juos pasaulio gamtiniame žemėlapyje. |
||||
3.
Kaip surasti tam tikrą vietą gaublyje ir žemėlapyje? |
|
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 17 p., 5 užd., 18
p. 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 57 p.,
3, 4 užd.. |
Randa duotų taškų
geografines koordinates gaublyje ir įvairiuose žemėlapiuose. |
||||
4.
Žemė skrieja aplink Saulę |
Zenitas, Šiaurės
atogrąža, Pietų atogrąža, Šiaurės poliarinis ratas, Pietų poliarinis ratas,
poliarinė diena, poliarinė naktis, lygiadienis. |
ŽEMĖ, I d. 5859 p., 1, 2, 3
piešinių analizė. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 20 p., 9.1, 9.2,
9.3 užd., 10 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 19 p., 7.1, 7.2,
7.3 užd., 8 užd.. |
Suvokia Žemės kelią
aplink Saulę. Apibūdina sąvokas
zenitas, poliarinė diena, poliarinė naktis. Žino lygiadienius. Įvardija priežastis,
dėl kurių susidaro metų laikai. |
||||
5. Septyni žemynai ir keturi vandenynai |
Žemynai, vandenynai,
kalnai, salos, salynai, pusiasaliai. |
ŽEMĖ, I d. 6061 p., 1, 2, 3
užd. analizė. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 21 p., 11.1, 11.2
užd., 22 p. 12 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 61 p., 1, 5 užd.. |
Išvardija ir parodo
gamtiniame žemėlapyje bei gaublyje septynis žemynus ir vandenynus. Žino, kad Europos ir
Azijos riba sutartinė. Žino, kas yra sala, salynas
ir pusiasalis. |
||||
Projektinis darbas
Žemynų įvairovė. Pastaba: žr. ŽEMĖ I d. 2021 p. Kas yra projektinis
darbas. |
||||||||
6. Kolumbas atranda Naująjį pasaulį |
Kristupas Kolumbas,
indėnai, Amerika |
Užd. sąs. ŽEMĖ I d.,
24 p., 16.1, 16.2 užd., 17 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 23 p.,15.1, 15.2
užd.. |
Žino, kurios
priežastys skatino europiečius ieškoti kelių į Indiją. Žino, kad Kolumbas
pirmasis ryžosi pasiekti Indiją plaukdamas į vakarus. Argumentuoja, kodėl
vietinius gyventojus K. Kolumbas pavadino indėnais. Supranta, kad K.
Kolumbas atvyko ne į Indiją, o atrado naujas žemes. |
||||
7.
Pirmoji kelionė aplink pasaulį |
Ferdinandas Magelanas,
Magelano sąsiauris, Ramusis vandenynas, Filipinų salos, Molukų salos
skorbutas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ I d., 25 p., 18.1,
18.2, 18.3, 18.4, 18.5 užd., 19 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 68 p.,
rekomenduojama susipažinti su to meto navigacijos menu ir pavojais jūroje. |
Žino, kad pirmąją
kelionę aplink pasaulį atliko F. Magelanas. Žino, kodėl
perplauktas vandenynas pavadintas Ramiuoju. Žino, kad F. Magelano
ekspedicija įrodė, jog Žemė apvali. |
||||
ŽEMĖ ŽMONIŲ PLANETA 7 pam. |
1. Pasaulio gyventojų margumynas |
Rasė, europidai,
mongolidai, negridai, tauta, kultūra. |
ŽEMĖ I d. 76 77 p. 1, 2,
3, 4 iliustracijų analizė. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 26 p., 2.1, 2.2 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 94 p. 1 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 26 p. 1 užd.. |
Apibūdina pagrindines
žmonių rases, jų išorinius požymius ir pasako, kur jie gyvena. |
|||
2.
Mūsų 6 milijardai |
Gimstamumas,
mirtingumas, gyventojų prieaugis, gyvenimo trukmė, gyventojų surašymas,
demografas. |
ŽEMĖ, I d. 78 p., 1 užd.
diagramos analizė. 79 p. 4 (piešinio), 5
(lentelės) analizė. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 27 p.,3, 4 užd.. |
Žino, kiek Žemėje
gyvena žmonių. Suvokia, kad gimusiųjų
ir mirusiųjų skirtumas rodo gyventojų skaičiaus didėjimą ar mažėjimą. Žino, kurie žmonės
vadinami demografais. |
||||
Rekomenduojama užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 27 p. 5 užd.
Gyventojų tyrimas. |
||||||||
3.
Valstybės |
Valstybės siena,
nykštukinės valstybės, gyventojų tankumas, vidutinis gyventojų tankumas. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 95 p.,
4, 5 užd. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 28 p., 6 užd., 29
p. 8 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 28 p., 7 užd., 29
p. 9 užd.. |
Žino kelias
didžiausias pasaulio valstybes. Žino kelias daugiausia
gyventojų turinčias pasaulio valstybes. Gali šias valstybes
parodyti pasaulio politiniame žemėlapyje. Moka apskaičiuoti
gyventojų tankumą. |
||||
4.
Lietuva nepriklausoma valstybė |
Nepriklausoma
valstybė, valstybės požymiai: teritorija, gyventojai, valdžia, sostinė,
parlamentas, vyriausybė, respublika, monarchija, administracinis
suskirstymas, apskritis, rajonas, savivalda. |
ŽEMĖ, I d. 95 p., 7 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 30 p., 10.1,
10.2, 10.3, 10.4, 10.5, 10.6, 10.7 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 31 p., 11 užd.. Rekomenduojama atlikti 31 p. 12 užd.. |
Nusako Lietuvos geografinę
padėtį. Žino Lietuvos
kaimynines valstybes. Žino nepriklausomos
Lietuvos simbolius. |
||||
5. Europa mūsų žemynas |
Europa, europinė kultūra, demokratija,
krikščionybė, Baltijos šalis, Europos geografinis centras. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 32 p., 13.1, 13.2,
13.3, 13.4, 13.5 užd., 33 p. 14 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 87 p., 3 užd., 95
p. 8 užd.. |
Žino ir nusako Europos
geografinę padėtį. Suvokia, kokios
vertybės vienija Europos tautų žmones. Žino, kad Lietuva yra
vidurio Europoje ir vadinama Baltijos šalimi. |
||||
6. Lietuva Europos Sąjungos valstybė |
Vieninga Europa,
Tarptautinė organizacija, Europos Sąjunga, Europos vėliava. |
ŽEMĖ, I d. 88 p., 1 užd.
(Europos Sąjungos žemėlapio analizė). Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 33 p., 15 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 89 p., 4 užd., 95
p. 9 užd.. |
Žino, kas yra Europos
Sąjunga ir kiek valstybių jai priklauso. Samprotauja, kokias
vertybes garantuos Lietuvai jos narystė ES. |
||||
7. Geografinis žaidimas Europa valstybių ir sostinių tinklas. |
||||||||
ŽEMĖS GELMĖS IR PAVIRŠIAUS ĮVAIROVĖ 7 pam. |
1. Žemės sandara |
Hipotezė, Žemės pluta,
litosfera, mantija, branduolys, šachtos, seisminis metodas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 34 p., 1.1, 1.2, 1.3, 1.4 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 35 p. 2 užd.. |
Žino, kad Žemę sudaro
branduolys, mantija ir Žemės pluta. Žino, kas sudaro
litosferą. Sugeba apibūdinti
kiekvieną Žemės apvalkalą. Skiria žemyninę ir
vandenyninę Žemės plutą. |
|||
2.
Judantys žemynai |
Alfredas Vegeneris,
žemynų dreifas, litosferos plokštės, giliavandenė įduba, vandenynų vidurio
kalnagūbriai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 36 p., 4.1, 4.2 užd.. |
ŽEMĖ, I d. 120 p., 2
užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 35 p., 3 užd.. |
Žino, kaip kito žemynų
išsidėstymas per pastaruosius 200 mln. metų. Išvardija didžiąsias
litosferos plokštes. Paaiškina plokščių
judėjimo pasekmes. |
||||
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, I d. 116 p. užd.
Žemynai juda. |
||||||||
3.
Neramios žemės |
Žemės drebėjimas,
seisminės bangos, židinys, epicentras, seisminė sritis, seismografas,
Richterio skalė, cunamis. |
ŽEMĖ, I d. 102103 p.,
1, 2, 3, 4 iliustracijų analizė.. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 38 p., 6.1, 6.2,
6.3 užd., 7 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 39 p., 8.1, 8.2,
8.3 užd.. Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, I d. 117 p. užd.
Žemės drebėjimas. |
Paaiškina žemės
drebėjimų priežastis. Įvertina žemės
drebėjimų padarinius pagal Richterio skalę. Analizuoja cunamio
priežastis, padarinius ir galimybes išsigelbėti. |
||||
4.
Alsuojanti žemė |
Magma, ugnikalnis, krateris, šoninis
krateris, židinys, lava, vulkanizmo sritis, Ugnies Žiedas, užgesęs
ugnikalnis, veikiantis ugnikalnis, karštosios versmės, geizeriai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 40 p., 9, 10, 11
užd., 41 p. 12 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 41 p., 13 užd.. Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ, I d. 116 p. bandymą
Kunkuliuojantis ugnikalnis. |
Paaiškina ugnikalnių
susidarymo priežastis. Žino pagrindines
ugnikalnio dalis. Nurodo magmos ir lavos
skirtumus. Parodo gamtiniame
pasaulio žemėlapyje veikiančių ugnikalnių pavyzdžių. |
||||
5. Kalnai Žemės puošmena |
Reljefas, kalnai,
kalnagūbris, žemi, vidutiniai ir aukšti kalnai, aukšliniai kalnai,
vulkaniniai kalnai. |
ŽEMĖ, I d. 108 p., 1, 2, 3
iliustracijų analizė. Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 43 p., 16, 17 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 42 p., 14, 15
užd.. |
Įvardija kalnų reljefo
elementus. Rodo gamtiniame
žemėlapyje aukščiausius pasaulio kalnus. Paaiškina kalnų kilmę. |
||||
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, I d. 117 p. užd.
Pasigamink kalnų modelį ir Kalnai raukšlėjasi. |
|
|||||||
6. Žemės paviršius nuolat kinta. Dūlėjimas |
Dūlėjimas, temperatūros svyravimai, gyvieji
organizmai, žmogaus ūkinė veikla, rūgštieji lietūs. |
Vad. ŽEMĖ, I d. 119 p.. Sudaryti
Žemės paviršių ardančių veiksnių schemą. |
|
Žino, kas yra
dūlėjimas. Nusako dūlėjimo
priežastis ir padarinius. Vertina žmogaus ūkinės
veiklos poveikį gamtai. |
||||
7. Lietuvos paviršius ledynų palikimas |
Ledynai, ledynmečiai, morena, galinė
morena, dugninė morena, Baltijos aukštumos, lygumų kraštas. |
ŽEMĖ, I d. 114 p., 1.3 užd., 115 p. 6 užd. Lietuvos
reljefo žemėlapio analizė. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 44 p., 18.1, 18.2 užd., 19.1, 19.2, 19.3 užd.. |
Žino, kad Lietuvos
paviršių suformavo ledynai. Lietuvos gamtiniame
žemėlapyje rodo Lietuvos paviršiaus formas. |
||||
Teminis planas vadovėliui ŽEMĖ 6 II dalis BRIEDIS, 2004
ŽEMĖ MELSVOJI PLANETA 9 pam. |
1. Žemė vandens planeta |
Hidrosfera, druskingas vanduo, gėlas
vanduo, garavimas, kondensacija, paviršiniai vandenys, požeminiai vandenys,
vandens apytakos ratas. |
ŽEMĖ, II d. 133 p., schemos Vandens
apytakos ratas analizė. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 1 p. 1, 2 užd.,
2 p. 3 užd... |
Suvokia, kas yra
hidrosfera ir žino jos dalis. Žino vandens reikšmę,
komentuoja vandens apytakos ratą. Žino, kad druskingas
vanduo sudaro net 97 % Žemėje esančio
vandens. |
2.
Pasaulio vandenynas |
Pasaulio vandenynas,
vidinė jūra, pakraštinė jūra, sąsiauris, įlanka. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 4 p., 5, 6, 7 užd., 5 p. 10 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 5 p., 8, 9 užd.. |
Žino ir gamtiniame
žemėlapyje parodo vandenynus. Pateikia vidinių ir
pakraštinių jūrų pavyzdžių. Parodo žemėlapyje
svarbiausius pasaulio sąsiaurius ir kanalus. |
|
3.
Jūrų ir vandenynų vanduo |
Vandens druskingumas,
promilės, ledo lytis. |
ŽEMĖ, II d. 139 p., 1, 2, 3 užd.. |
|
Žino, kodėl jūrų ir
vandenynų vanduo druskingas, nusako priežastis. Žino, kad druskingumas
matuojamas promilėmis. Žino kaip druskingą
vandenį paversti gėlu. |
|
4.
Nerimstantis vandenynas |
Potvyniai, atoslūgiai, šiltosios srovės,
šaltosios srovės, Golfo srovė, Šiaurės Atlanto srovė, Labradoro srovė. |
ŽEMĖ, II d. 142 p., 1, 2, 3 užd., 143 p. 4, 5 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 7 p., 12.1,
12.2, 12.3, 12.4, 12.5 užd., 8 p. 13.1, 13.2, 13.3 užd. |
Paaiškina potvynių ir
atoslūgių bei vandenynų srovių susidarymo priežastis, nurodo jų įtaką gamtai. Komentuoja Golfo
srovės kelią ir jos poveikį Europos šalių klimatui. |
|
5.
Bangos ir jų veikla |
Jūros krantas, bangos,
bangų mūša, skardis, paplūdimiai, nerija, lagūna. |
ŽEMĖ, II d. 144 p., 1, 2, 3
užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 6 p., 11.1,
11.2, 11.3 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 8 p., 14.1,
14.2, 14.3 užd.. |
Paaiškina, kaip
susidaro ir juda banga. Palygina statųjį ir
lėkštąjį krantus, paaiškina, kaip jie susidarė. Papasakoja apie Kuršių
neriją. |
|
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, II d. 158 p. bandymą Skardingas krantas. |
|
||||
6. Vanduo požemio karalystėje |
Požeminiai vandenys,
gruntiniai vandenys, tarpsluoksniniai vandenys, mineraliniai vandenys,
šaltiniai, artezinis šulinys. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 146 p.,1, 2, 3, 4, 5 iliustracijų
analizė. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
9 p., 15.1, 15.2, 15.3 užd.. |
|
Paaiškina kuo skiriasi
gruntiniai ir tarpsluoksniniai vandenys. Paaiškina, kaip
susidaro šaltinis. Žino, kur Lietuvoje
yra mineralinio vandens versmės, parodo žemėlapyje. Nurodo požeminių
vandenų panaudojimo galimybes ir apsaugą. |
|
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, II d. 159 p. bandymą
Šaltinio susidarymas. |
|
||||
7. Mėlynieji vandens takai. |
Upė, ištaka, žiotis,
intakai, upynas, upės baseinas, upės slėnis, upės vaga, potvynis, salpa. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 9 p., 16.1, 16.2, 16.3 užd., 10 p.
17.1, 17.2 užd., 18.1, 18.2
užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 14 p., 26, 27 užd.. ŽEMĖ II d. 149 p. 4,
6, 7 užd.. |
Nurodo upės pradžią
(šaltinį, ežerą, pelkę) bei pabaigą (žiotis). Parodo žemėlapyje
Nemuno, Volgos, Amazonės, Nilo baseinus. |
|
8. Nuo ištakos iki žiočių |
Aukštupis, vidurupis,
žemupis, delta, meandra, senvagė, tarpeklis, slenkstis, krioklys. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 11 p., 19.1, 19.2 užd., 20 užd., 20.1, 20.2 užd., 12 p. 22.1, 22.2, 22.3
užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 13 p., 24.1,
24.2 užd., 25 užd.. |
Žino, kad upė tekėdama
bei gilindama vagą ardo žemės paviršių, formuoja savo slėnį, salpą. Žemėlapyje rodo
ilgiausias pasaulio upes. |
|
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, II d. 159 p. bandymą Upė vinguriuoja. |
|
||||
Rekomenduojamas
projektinis darbas Ar pažįstame savo upelį |
|||||
9. Ežerai Žemės perlai |
Akivaras, pelkė,
ežerynas. |
ŽEMĖ, II d. 157 p., 3, 4, 5 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
15 p., 28.1, 28.2 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 163 p., 7.1, 7.2
užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
15 p., 29.1, 29.2, 29.3 užd.. |
Paaiškina ežero ir
jūros skirtumus. Žino kokios kilmės
ežerų Lietuvoje daugiausia. Nurodo žmogaus
sukurtus vandens telkinius, žino jų paskirtį |
|
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, II d. 159 p. bandymą Ledyninės kilmės ežeras. |
|||||
ORAI IR KLIMATAS 7 pam. |
1. Žemės skraistė |
Atmosfera, ozono sluoksnis, šiltnamio
reiškinys troposfera, oro tarša. |
Užd. sąs ŽEMĖ, II d. 18 p., 1.1, 1.2,
1.3 užd., 2.1, 2.2, 2.3 užd., 19 p. 4 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 19 p. 3 užd.. |
Žino atmosferos
reikšmę ir kai kurių sluoksnių sandarą: troposferą, stratosferą, ozono
sluoksnį. |
2.
Amžinas klausimas kokie bus orai |
Orai, temperatūra,
debesuotumas, krituliai, atmosferos slėgis, vėjas, orų prognozė,
meteorologai, meteorologijos stotys. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 20 p., 5, 6 užd., 21 p. 7.1, 7.2 užd., 8.1, 8.2,
8.3 užd. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 169 p., 7, 8 užd.. |
Nusako visus orų
rodiklius. Suvokia orų svarbą
įvairių profesijų žmonėms. Žino apie meteorologų
darbą. |
|
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, II d. 184 p. bandymą Oras nėra besvoris. |
|||||
3.
Oro temperatūra |
Oro temperatūra,
Celsijaus termometro skalė, neigiama temperatūra, teigiama temperatūra,
temperatūros amplitudė, vidutinė paros oro temperatūra, vidutinė mėnesio oro
temperatūra, vidutinė metų oro temperatūra. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
22 p., 9, 10, 11.1, 11,2, 11.3, 11.4
užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
23 p., 11.5 užd., 12 užd.. |
Apskaičiuoja paros,
mėnesio, metų vidutinę oro temperatūrą. Paaiškina paros oro
temperatūros keitimosi priežastis. |
|
4.
Vandens garai ore. Kritulių įvairovė |
Vandens garai, rūkas,
sluoksniniai debesys, kamuoliniai debesys, plunksniniai debesys, krituliai,
lietus, sniego danga, rasa, šerkšnas, kruša, kritulmatis, mėnesio kritulių kiekis,
metų kritulių kiekis. |
ŽEMĖ, II d. 174 p., 2 užd., 143 p. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 24 p., 13, 14,
15 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 25 p., 16.1,
16.2, 16.3 užd., 17.1, 17.2 užd. |
Paaiškina debesų ir
kritulių susidarymą. Skiria pagrindinius
debesų tipus: kamuolinius, plunksninius, sluoksninius. Apskaičiuoja mėnesio
ir metų kritulių kiekį. |
|
5. Vėjas judantis oras |
Atmosferos slėgis,
barometras, vidutinis slėgis jūros lygyje 1013 hPa (hektopaskalių), vėjas,
žemas slėgis, aukštas slėgis, dienos brizas, nakties brizas, vėjarodis,
anemometras. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 26 p., 18.1,
18.2, 18.3 užd., 19.1, 19.2 užd., 20 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 27 p., 21.1,
21.2, 21.3 užd., 22 užd.. |
Žino vėjų susidarymo
priežastis. Pagal vėjarodį nustato
vėjo stiprumą. Suvokia barometro
veikimo principą. |
|
Rekomenduojama atlikti
ŽEMĖ, II d. 185 p. bandymą Kaip pučia vėjas?. |
|
||||
6. Kas yra klimatas |
Klimatas, klimatograma
|
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
28 p., 23.1, 23.2, 24.1, 24.2, 24.3, 24.4, 24.5 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 181 p. 4 užd.. |
Paaiškina kuo skiriasi
orai ir klimatas |
|
7. Šilumos pasiskirstymas Žemėje |
Temperatūros juostos,
karštoji juosta, vidutinė juosta, šaltoji juosta, zenitas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 29 p., 25.1, 25.2, 25.3 užd., 26.1,
26.2, 26.3, 26.4 užd.. |
ŽEMĖ II d. 183 p. 4
užd.. |
Paaiškina nevienodą
Saulės šilumos ir šviesos pasiskirstymą Žemės paviršiuje. Gamtiniame žemėlapyje
parodo atogrąžas ir poliaračius. Žino ir gamtiniame
žemėlapyje parodo Žemės temperatūros juostas. |
|
Rekomenduojamas
projektinis darbas Mūsų meteorologijos aikštelė |
|||||
ŽEMĖ GYYBĖS PLANETA 6 pam. |
1. Amazonės džiunglėse |
Drėgnieji pusiaujo
miškai, laja, lianos, klajokliai, pomiškis, rezervacijos. |
ŽEMĖ, II d. 208 p., 1.1, 1.4 užd.. |
ŽEMĖ, II d. 208 p., 2.1, 2.2 užd.. |
Apibūdina pusiaujo
mišką. Parodo žemėlapyje
pusiaujo miškų paplitimą Žemėje. Palygina pusiaujo ir
vidutinių platumų miškus. |
2.
Saharos dykumoje |
Dykuma, akmeningoji
dykuma, smėlingoji dykuma, vadės, karavanai, oazės. |
ŽEMĖ, II d. 208 p., 1.2, 1.3 užd., 209 p. 4.1, 4.2 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 195 p., 1, 3 užd.. |
Parodo žemėlapyje
Saharos dykumą. Palygina akmeningąją
ir smėlingąją dykumas. Apibūdina oazę. |
|
3.
Ten, kur visada šalta |
Arktis, Antarktis, šiaurės pašvaistė,
ledkalniai, ledlaukiai, ledyniniai skydai, tundra, eskimai, iglu. |
ŽEMĖ, II d. 196 p., 1, 2, 3 užd.. |
ŽEMĖ, II d. 208 p., 3 užd.. |
Žino, kur yra Arktis
ir Antarktis, parodo žemėlapyje. Nurodo Arkties ir
Antarkties panašumus ir skirtumus. Žino, kad Antarktidoje
nėra nuolatinių gyventojų. |
|
4. Gyvenimas
vidutinėse platumose |
Vidutinės platumos,
rūgštieji lietūs. |
ŽEMĖ, II d. 199 p., 3, 4 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 30 p., 1.1, 1.2 užd., 33 p. 4.1, 4.2, 4.3 užd.. |
Žino ir žemėlapyje
parodo vidutinių platumų teritoriją Žemėje. Žino, kad vidutinėse
platumose ryški metų kaita. Žino, kaip susidaro
rūgštieji lietūs. |
|
5.
Pasaulio gyvūnijos įvairovė |
Buveinė, gyvūnų
paplitimo karalystė. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 32 p., 2.1, 2.2 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 33 p. 3 užd.. |
Žino, kad gyvūnai
Žemėje pasiskirstę dėsningai. Žino, kad gyvūnai
prisitaikę prie klimatinių sąlygų. Siūlo būdus, kaip
išsaugoti nykstančias gyvūnų rūšis. |
|
6. Gyvasis dirvožemis |
Dirvožemis, poros,
puvenos, derlingumas. |
ŽEMĖ, II d. 202, 203,
204, 205 p. bandymai. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 209 p. 5 užd.. |
Žino, kas yra
dirvožemis ir kaip jis susidaro. Diskutuoja dirvožemio
derlingumo ir dirvožemio niokojimo klausimais. |
|
KAIP GYVENA IR DIRBA ŽMONĖS 6 pam. |
1. Kur mes gyvename |
Gyvenvietė, kaimai, miestai, senamiestis,
milijoninis miestas, miesto savivaldybė. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
34 p., 1 užd., 35 p. 3.1, 3.2 užd.. |
ŽEMĖ, II d. 232 p. 3 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
34 p. 2 užd.. |
Paaiškina, kas yra
gyvenvietė, miestas, kaimas. Įvardija kelias
gyvenviečių atsiradimo vietas. Analizuoja miesto ir
kaimo privalumus bei trūkumus. Išvardija ir
žemėlapyje parodo kelis milijoninius miestus. |
2.
Kuo verčiasi žmonės |
Ekonomika, ūkio šaka,
pirminė ūkio šaka, antrinė ūkio šaka, tretinė ūkio šaka, gamyba, statyba,
pramonė, paslaugos, užsienio prekyba, eksportas, importas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
36 p., 4.1, 4.2 užd., 6 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 217 p., 4, 5 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
37 p., 5 užd.. |
Suvokia, kas yra
ekonomika. Supranta, kas yra
paslaugos. Žino apie užsienio
šalių prekybą eksportą ir importą. |
|
Rekomenduojamas
projektinis darbas Vaisiai ir daržovės iš viso pasaulio |
|||||
3.
Kas yra transportas |
Transportas, keleivis,
krovinys, greitkeliai, transporto spūstys, greitkeliai, traukiniai, tuneliai,
uostai, kanalai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 38
p., 7, 8 užd.. |
ŽEMĖ, II d. 233 p., 5 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 39 p., 9 užd.. |
Paaiškina sąvokas
transportas, keleiviai, krovinys. Žino transporto rūšis,
nurodo jų pranašumus ir trūkumus. |
|
Rekomenduojama atlikti
eismo tyrimą. ŽEMĖ,II d. 224 p.. |
|||||
4. Žemė ir žmonija pavojuje |
Globalinės problemos, bado problema,
trumpalaikė parama, ilgalaikė parama, gamtos ištekliai, smogas, saugomos
teritorijos. |
ŽEMĖ, II d. 226 p., 1, 2, 3,
4 užd.. |
ŽEMĖ, II d. 223 p. 6 užd.. |
Paaiškina sąvoką
globalinės (pasaulinės) problemos, pateikia pavyzdžių. Išvardija ir parodo
žemėlapyje kelias stiprios ekonomikos ir kelias silpnos ekonomikos šalis. Žino apie saugomų
teritorijų paskirtį. |
|
5. Gamtosauga ir turizmas Lietuvoje |
Kaimo turizmas, nacionaliniai parkai,
pažintinis turizmas, regioniniai parkai, rezervatas, gamtos paminklas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
42 p., 11.1, 11.2 užd.. |
Vad. ŽEMĖ, II d. 223 p. 7 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, II d.
43 p., 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, 12.5 užd.. |
Žino, kas yra
rezervatas, regioninis parkas ir nacionalinis parkas, pateikia pavyzdžių,
parodo Lietuvos gamtiniame žemėlapyje. |
|
|
Geografinis žaidimas
Su kauliukais po pasaulį. ŽEMĖ, II d. 234 p.. |