Teminis planas vadovėliui „ŽEMĖ 6 I dalis“ BRIEDIS, 2004

 

Skyrius/

pamokų skaičius

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

GEOGRAFIJOS MOKSLAS

5 pam.

1. Kas yra geografija.

Geografijos žinių šaltiniai

 

Geografija, Eratostenas, geografijos atlasas, geografijos žodynai, enciklopedijos, statistikos metraščiai, kompiuteris, internetas

ŽEMĖ, I d. 9 p., 1, 2 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 1 p., 2 užd. (1, 2).

 

Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 1 p., 1 užd..

 

Paaiškina savais žodžiais, kas yra geografija ir nurodo jos reikšmę žmonių gyvenime.

Žino geografijos žinių šaltinius.

Supranta pažintinių kelionių svarbą.

 

2. Kam reikalinga geografija? Gamtinė geografija

Atmosfera, klimatas, kraštovaizdis, pasaulinis vandenynas, pavojingi gamtos reiškiniai, geografinė aplinka.

ŽEMĖ, I d. 10 p., 1 užd.(piešinio analizė).

ŽEMĖ, I d. 11 p., 2 užd.(schemos analizė).

Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 4 p.,

4, 5 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 1 p., 3 užd.,

4 p. 6 užd..

Savaitgaly rekomenduojama su klase išeiti į turistinį žygį.

 

Supranta, ką tiria ir aiškina gamtinė geografija.

Apibūdina gamtinį kraštovaizdį.

 

3. Visuomeninė geografija

Gyventojų geografija, gyvenviečių geografija, ekonominė geografija, paslaugų geografija, kultūrų geografija, politinė geografija, žmonių gyvenimo lygis.

ŽEMĖ, I d. 12 p., 1 užd.(piešinio analizė).

ŽEMĖ, I d. 13 p., 2 užd.(schemos analizė).

 

Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 2–3 p.,

3 užd..

Supranta, ką tiria visuomeninė geografija.

Skiria natūralųjį (gamtos) ir žmogaus paveiktą kraštovaizdį.

Išsako savo nuomonę apie nevienodo žmonių gyvenimo lygio priežastis.

4. Žemėlapis – savita geografijos kalba

Klaudijas Ptolemajas, kartografai, kartografija, sutartiniai ženklai, vietovardžiai.

ŽEMĖ, I d. 17 p., 4 užd..

 

 

Suvokia žemėlapio reikšmę, savais žodžiais nusako, kada ir kas jais naudojasi.

5. Pažintis su darbo metodais geografijos pamokoje

Geografijos kabinetas, projektinis darbas, medžiagos rinkimas išvykoje, medžiagos pristatymas.

 

 

Supranta, kaip dirbti grupėje. Žino diskusijos reikalavimus. Suvokia, kas tai yra projektinis darbas. Žino, ką galima nuveikti išvykoje ir kaip pristatyti darbus.

ORIENTAVI-MASIS

8 pam.

1. Kas yra orientavimasis

Horizontas, horizonto linija, orientavimasis, pagrindinės pasaulio šalys, tarpinės pasaulio šalys, kompasas, magnetinė rodyklė, šiaurės magnetinis polius.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 6 p., 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 7 p., 2 užd..

Rekomenduojama pasidaryti kompasą:

užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 44 p..

Žino pagrindines ir tarpines pasaulio kryptis.

Moka nustatyti kompasu pagrindines ir tarpines pasaulio kryptis.

2. Orienta-vimasis vietovėje

Šiaurinė žvaigždė, Didieji Grįžulo Ratai.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 8 p., 3.1, 3.2, 3.3 užd..

 

Rekomenduojama vėlų vakarą, esant giedram dangui, surasti Didžiųjų Grįžulo Ratų žvaigždyną ir Šiaurinę žvaigždę.

Geba orientuotis aplinkoje dienos ir nakties metu, remiantis dangaus kūnais ir vietiniais aplinkos požymiais.

3. Nuo vietovės plano iki žemėlapio

Planas, mastelis, skaitmeninis mastelis, vardinis mastelis, linijinis mastelis, stambus mastelis, smulkus mastelis.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 9 p., 4.1, 4.2, 4.3 užd., 5.1,

5.2 užd..

Vad. ŽEMĖ, I d. 45 p., užd. „Sudaryk kambario planą ir patogiau „sustatyk“ baldus“.

 

Sudaro kelio į mokyklą schemą.

Paaiškina mastelių praktinę reikšmę.

Įvardija linijinio, vardinio ir skaitmeninio mastelio privalumus, skirtumus.

4. Atstumų matavimas žemėlapyje pagal mastelį

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 11 p., 6 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 11 p., 7 užd..

Nustato atstumą iki duotų objektų linijiniu, skaitmeniniu ir vardiniu masteliu.

5. Sutartiniai ženklai

Legenda

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 10 p., 8 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 10 p., 9 užd..

Žino plano ir žemėlapio sutartinius ženklus, moka juos nupiešti.

„Skaito“ topografinį žemėlapį.

6. Kaip žemėlapyje pavaizduoti paviršių

Jūros lygis, santykinis aukštis, absoliutinis aukštis, horizontalės, kalnabrūkšnis, aukščio skalė, gylio skalė, juostinis spalvinimas.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 12 p., 10, 11, 13.2 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 14 p., 14,

15 užd.. Rekomenduojama atlikti vad. ŽEMĖ I d. 47 p. užduotį „Kaip žemėlapyje pavaizduoti paviršių“.

Nustato vietovės plane duotų taškų absoliutinį ir santykinį aukštį.

Moka pavaizduoti horizontalėmis kalvą ir daubą.

Nustato vietovių aukštį ir gylį pusrutulių arba gamtiniame žemėlapyje.

7. Skaitome miesto planą ir žemėlapį

Linijų tinklas, objektų rodyklė, azimutas, orientavimosi sportas.

ŽEMĖ I d., 38 p., 1, 2, 3 užd., 49 p. 6, 7, 8 užd..

Vad. ŽEMĖ, I d. 44 p., užd. „Sudaryk kelio į mokyklą schemą“.

Savarankiškai analizuoja bet kurio Lietuvos miesto planą.

Žino vietovės plano sutartinius ženklus.

8. Atlasas – žemėlapių rinkinys

Gerardas Merkatorius, atlasas, gamtinis žemėlapis, politinis žemėlapis, teminis žemėlapis, menamasis žemėlapis, nebylusis žemėlapis, vietovardis, geografinė padėtis.

ŽEMĖ, I d. 48 p., 4 užd.. Rekomenduojama sukurti menamąjį žemėlapį: vad. ŽEMĖ I d., 42 p..

Vad. ŽEMĖ, I d. 43 p., 3 užd..

 Užd. sąs. ŽEMĖ, I d. 15 p., 16 ir 17 užd..

Lygina ir apibūdina gamtinį, politinį ir teminius žemėlapius.

Suvokia žemėlapių svarbą ir moka praktiškai taikyti.

 

MŪSŲ PLANETA –ŽEMĖ

7 pam.

1. Kokios formos Žemė.

Gaublys – Žemės modelis

 Žemės trauka, gaublys, Martinas Behaimas, Šiaurės ašigalis, Pietų ašigalis, pusiaujas, Šiaurės pusrutulis, Pietų pusrutulis, Žemės ašis.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 16 p., 1.1, 1.2, 1.3 užd., 2 užd..

Rekomenduojama

atlikti vad. ŽEMĖ

I d. 55 p. užd. „Bandymai su gaubliu“.

 

Rekomenduojama

vad. ŽEMĖ,

I d. 16 p. 3 užd. „Pasidaryk gaublį“.

 

Žino, kaip įsitikinti, kad Žemė apvali.

Suvokia, kad Žemė skrieja aplink Saulę ir sukasi apie savo ašį.

Žino kas yra gaublys, įvardija jo dalis. Sugeba išmatuoti atstumus gaublyje.

2. Pagalbos šauksmas Atlanto vandenyne

 

Lygiagretės, dienovidiniai, geografinis tinklelis, nulinis dienovidinis, geografinės koordinatės, geografinė platuma, geografinė ilguma.

ŽEMĖ,

I d. 56 p., 3,

4 užd. analizė.

Rekomenduojama

vad. ŽEMĖ,

I d. 72 p. 1 užd. „Žinau, moku, galiu“.

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 17 p.,

4.1, 4.2, 4.3 užd..

Rekomenduojama

vad. ŽEMĖ,

I d. 57 p. 5 užd. „Pasidaryk Žemės rutulio modelį“.

 

Žino geografinio tinklelio elementus: dienovidinius, lygiagretes, pusiaują, ašigalius, bei parodo juos pasaulio gamtiniame žemėlapyje.

 

 

3. Kaip surasti tam tikrą vietą gaublyje ir žemėlapyje?

 

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 17 p., 5 užd., 18 p. 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5 užd..

 

Vad. ŽEMĖ, I d. 57 p., 3, 4 užd..

 

 

Randa duotų taškų geografines koordinates gaublyje ir įvairiuose žemėlapiuose.

 

 

4. Žemė skrieja aplink Saulę

 

Zenitas, Šiaurės atogrąža, Pietų atogrąža, Šiaurės poliarinis ratas, Pietų poliarinis ratas, poliarinė diena, poliarinė naktis, lygiadienis.

ŽEMĖ,

I d. 58–59 p., 1, 2, 3 piešinių analizė.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 20 p., 9.1, 9.2, 9.3 užd., 10 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 19 p., 7.1, 7.2, 7.3 užd., 8 užd..

 

 

Suvokia Žemės kelią aplink Saulę.

Apibūdina sąvokas zenitas, poliarinė diena, poliarinė naktis.

Žino lygiadienius.

Įvardija priežastis, dėl kurių susidaro metų laikai.

5. Septyni žemynai ir keturi vandenynai

 

Žemynai, vandenynai, kalnai, salos, salynai, pusiasaliai.

ŽEMĖ,

I d. 60–61 p., 1, 2, 3 užd. analizė.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 21 p., 11.1, 11.2 užd., 22 p. 12 užd..

 

Vad. ŽEMĖ,

I d. 61 p., 1,

5 užd..

 

Išvardija ir parodo gamtiniame žemėlapyje bei gaublyje septynis žemynus ir vandenynus.

Žino, kad Europos ir Azijos riba sutartinė.

Žino, kas yra sala, salynas ir pusiasalis.

 

Projektinis darbas „Žemynų įvairovė“. Pastaba: žr. ŽEMĖ I d. 20–21 p. „Kas yra projektinis darbas“.

6. Kolumbas atranda Naująjį pasaulį

 

Kristupas Kolumbas, indėnai, Amerika

Užd. sąs. ŽEMĖ I d., 24 p., 16.1, 16.2 užd.,

17 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 23 p.,15.1, 15.2 užd..

 

 

Žino, kurios priežastys skatino europiečius ieškoti kelių į Indiją.

Žino, kad Kolumbas pirmasis ryžosi pasiekti Indiją plaukdamas į vakarus.

Argumentuoja, kodėl vietinius gyventojus K. Kolumbas pavadino indėnais.

Supranta, kad K. Kolumbas atvyko ne į Indiją, o atrado naujas žemes.

7. Pirmoji kelionė aplink pasaulį

 

Ferdinandas Magelanas, Magelano sąsiauris, Ramusis vandenynas, Filipinų salos, Molukų salos skorbutas.

Užd. sąs. ŽEMĖ

I d., 25 p., 18.1, 18.2, 18.3, 18.4, 18.5 užd.,

19 užd..

 

Vad. ŽEMĖ, I d. 68 p., rekomenduojama susipažinti su to meto navigacijos menu ir pavojais jūroje.

 

 

Žino, kad pirmąją kelionę aplink pasaulį atliko F. Magelanas.

Žino, kodėl perplauktas vandenynas pavadintas Ramiuoju.

Žino, kad F. Magelano ekspedicija įrodė, jog Žemė apvali.

 

ŽEMĖ – ŽMONIŲ PLANETA

7 pam.

1. Pasaulio gyventojų margumynas

 

Rasė, europidai, mongolidai, negridai, tauta, kultūra.

ŽEMĖ I d.

76 –77 p. 1, 2, 3, 4 iliustracijų analizė.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 26 p., 2.1,

2.2 užd..

 

Vad. ŽEMĖ,

I d. 94 p. 1 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 26 p. 1 užd..

 

Apibūdina pagrindines žmonių rases, jų išorinius požymius ir pasako, kur jie gyvena.

 

2. Mūsų –6 milijardai

 

Gimstamumas, mirtingumas, gyventojų prieaugis, gyvenimo trukmė, gyventojų surašymas, demografas.

ŽEMĖ,

I d. 78 p., 1 užd. diagramos analizė.

79 p. 4 (piešinio), 5 (lentelės) analizė.

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 27 p.,3,

4 užd..

 

Žino, kiek Žemėje gyvena žmonių.

Suvokia, kad gimusiųjų ir mirusiųjų skirtumas rodo gyventojų skaičiaus didėjimą ar mažėjimą.

Žino, kurie žmonės vadinami demografais.

 

Rekomenduojama užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 27 p. 5 užd. „Gyventojų tyrimas“.

3. Valstybės

 

Valstybės siena, nykštukinės valstybės, gyventojų tankumas, vidutinis gyventojų tankumas.

Vad. ŽEMĖ, I d. 95 p., 4, 5 užd.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 28 p., 6 užd., 29 p. 8 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 28 p., 7 užd., 29 p. 9 užd..

Žino kelias didžiausias

pasaulio valstybes.

Žino kelias daugiausia gyventojų turinčias pasaulio valstybes.

Gali šias valstybes parodyti pasaulio politiniame žemėlapyje.

Moka apskaičiuoti gyventojų tankumą.

 

4. Lietuva – nepriklausoma valstybė

 

Nepriklausoma valstybė, valstybės požymiai: teritorija, gyventojai, valdžia, sostinė, parlamentas, vyriausybė, respublika, monarchija, administracinis suskirstymas, apskritis, rajonas, savivalda.

ŽEMĖ,

I d. 95 p., 7 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 30 p., 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.5, 10.6,

10.7 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 31 p., 11 užd..

Rekomenduojama

atlikti 31 p.

12 užd..

 

Nusako Lietuvos geografinę padėtį.

Žino Lietuvos kaimynines valstybes.

Žino nepriklausomos Lietuvos simbolius.

 

5. Europa – mūsų žemynas

 

 Europa, europinė kultūra, demokratija, krikščionybė, Baltijos šalis, Europos geografinis centras.

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 32 p., 13.1, 13.2, 13.3, 13.4, 13.5 užd., 33 p. 14 užd..

 

 

Vad. ŽEMĖ,

I d. 87 p., 3 užd., 95 p. 8 užd..

 

 

Žino ir nusako Europos geografinę padėtį.

Suvokia, kokios vertybės vienija Europos tautų žmones.

Žino, kad Lietuva yra vidurio Europoje ir vadinama Baltijos šalimi.

6. Lietuva – Europos Sąjungos valstybė

 

Vieninga Europa, Tarptautinė organizacija, Europos Sąjunga, Europos vėliava.

ŽEMĖ,

I d. 88 p., 1 užd. (Europos Sąjungos žemėlapio analizė).

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 33 p., 15 užd..

 

Vad. ŽEMĖ,

I d. 89 p., 4 užd., 95 p. 9 užd..

 

Žino, kas yra Europos Sąjunga ir kiek valstybių jai priklauso.

Samprotauja, kokias vertybes garantuos Lietuvai jos narystė ES.

 

7. Geografinis žaidimas „Europa – valstybių ir sostinių tinklas“.

ŽEMĖS GELMĖS IR PAVIRŠIAUS ĮVAIROVĖ

7 pam.

1. Žemės sandara

 

Hipotezė, Žemės pluta, litosfera, mantija, branduolys, šachtos, seisminis metodas.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 34 p., 1.1,

1.2, 1.3, 1.4 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 35 p. 2 užd..

 

Žino, kad Žemę sudaro branduolys, mantija ir Žemės pluta.

Žino, kas sudaro litosferą.

Sugeba apibūdinti kiekvieną Žemės apvalkalą.

Skiria žemyninę ir vandenyninę Žemės plutą.

2. Judantys žemynai

 

Alfredas Vegeneris, žemynų dreifas, litosferos plokštės, giliavandenė įduba, vandenynų vidurio kalnagūbriai.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 36 p., 4.1,

4.2 užd..

 

ŽEMĖ, I d. 120 p., 2 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 35 p.,

3 užd..

Žino, kaip kito žemynų išsidėstymas per pastaruosius 200 mln. metų.

Išvardija didžiąsias litosferos plokštes.

Paaiškina plokščių judėjimo pasekmes.

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ,

I d. 116 p. užd. „Žemynai juda“.

 

3. Neramios žemės

 

Žemės drebėjimas, seisminės bangos, židinys, epicentras, seisminė sritis, seismografas, Richterio skalė, cunamis.

ŽEMĖ, I d. 102–103 p., 1, 2, 3, 4 iliustracijų analizė..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 38 p., 6.1, 6.2, 6.3 užd., 7 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 39 p., 8.1, 8.2, 8.3 užd..

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ,

I d. 117 p. užd. „Žemės drebėjimas“.

 

Paaiškina žemės drebėjimų priežastis.

Įvertina žemės drebėjimų padarinius pagal Richterio skalę.

Analizuoja cunamio priežastis, padarinius ir galimybes išsigelbėti.

 

4. Alsuojanti žemė

 

 Magma, ugnikalnis, krateris, šoninis krateris, židinys, lava, vulkanizmo sritis, Ugnies Žiedas, užgesęs ugnikalnis, veikiantis ugnikalnis, karštosios versmės, geizeriai.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 40 p., 9, 10, 11 užd., 41 p.

12 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 41 p., 13 užd..

Rekomenduojama

atlikti ŽEMĖ,

I d. 116 p. bandymą „Kunkuliuojantis ugnikalnis“.

 

 

Paaiškina ugnikalnių susidarymo priežastis.

Žino pagrindines ugnikalnio dalis.

Nurodo magmos ir lavos skirtumus.

Parodo gamtiniame pasaulio žemėlapyje veikiančių ugnikalnių pavyzdžių.

5. Kalnai – Žemės puošmena

 

Reljefas, kalnai, kalnagūbris, žemi, vidutiniai ir aukšti kalnai, aukšliniai kalnai, vulkaniniai kalnai.

ŽEMĖ,

I d. 108 p., 1, 2, 3 iliustracijų analizė.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 43 p., 16,

17 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 42 p., 14, 15 užd..

 

Įvardija kalnų reljefo elementus.

Rodo gamtiniame žemėlapyje aukščiausius pasaulio kalnus.

Paaiškina kalnų kilmę.

 

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ,

I d. 117 p. užd. „Pasigamink kalnų modelį“ ir „Kalnai raukšlėjasi“.

 

6. Žemės paviršius nuolat kinta. Dūlėjimas

 

 Dūlėjimas, temperatūros svyravimai, gyvieji organizmai, žmogaus ūkinė veikla, rūgštieji lietūs.

Vad. ŽEMĖ,

I d. 119 p.. Sudaryti Žemės paviršių ardančių veiksnių schemą.

 

 

Žino, kas yra dūlėjimas.

Nusako dūlėjimo priežastis ir padarinius.

Vertina žmogaus ūkinės veiklos poveikį gamtai.

 

7. Lietuvos paviršius – ledynų palikimas

 

 Ledynai, ledynmečiai, morena, galinė morena, dugninė morena, Baltijos aukštumos, lygumų kraštas.

ŽEMĖ,

I d. 114 p.,

1.3 užd., 115 p.

6 užd. Lietuvos reljefo žemėlapio analizė.

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

I d. 44 p., 18.1,

18.2 užd.,

19.1, 19.2,

19.3 užd..

 

Žino, kad Lietuvos paviršių suformavo ledynai.

Lietuvos gamtiniame žemėlapyje rodo Lietuvos paviršiaus formas.

 

Teminis planas vadovėliui „ŽEMĖ 6 II dalis“ BRIEDIS, 2004

 

ŽEMĖ – MELSVOJI PLANETA

9 pam.

1. Žemė – vandens planeta

 

 Hidrosfera, druskingas vanduo, gėlas vanduo, garavimas, kondensacija, paviršiniai vandenys, požeminiai vandenys, vandens apytakos ratas.

ŽEMĖ,

II d. 133 p.,

schemos „Vandens apytakos ratas“ analizė.

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 1 p. 1, 2 užd., 2 p. 3 užd...

 

Suvokia, kas yra hidrosfera ir žino jos dalis.

Žino vandens reikšmę, komentuoja vandens apytakos ratą.

Žino, kad druskingas vanduo sudaro net

97 % Žemėje esančio vandens.

 

2. Pasaulio vandenynas

 

Pasaulio vandenynas, vidinė jūra, pakraštinė jūra, sąsiauris, įlanka.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 4 p., 5, 6,

7 užd.,

5 p. 10 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 5 p.,

8, 9 užd..

 

Žino ir gamtiniame žemėlapyje parodo vandenynus.

Pateikia vidinių ir pakraštinių jūrų pavyzdžių.

Parodo žemėlapyje svarbiausius pasaulio sąsiaurius ir kanalus.

3. Jūrų ir vandenynų vanduo

 

Vandens druskingumas, promilės, ledo lytis.

ŽEMĖ, II d.

139 p., 1, 2,

3 užd..

 

 

Žino, kodėl jūrų ir vandenynų vanduo druskingas, nusako priežastis.

Žino, kad druskingumas matuojamas promilėmis.

Žino kaip druskingą vandenį paversti gėlu.

 

4. Nerimstantis vandenynas

 

 Potvyniai, atoslūgiai, šiltosios srovės, šaltosios srovės, Golfo srovė, Šiaurės Atlanto srovė, Labradoro srovė.

ŽEMĖ,

II d. 142 p., 1, 2,

3 užd.,

143 p.

4, 5 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 7 p., 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, 12.5 užd., 8 p. 13.1, 13.2,

13.3 užd.

 

Paaiškina potvynių ir atoslūgių bei vandenynų srovių susidarymo priežastis, nurodo jų įtaką gamtai.

Komentuoja Golfo srovės kelią ir jos poveikį Europos šalių klimatui.

5. Bangos ir jų veikla

 

 

Jūros krantas, bangos, bangų mūša, skardis, paplūdimiai, nerija, lagūna.

ŽEMĖ,

II d. 144 p., 1, 2, 3 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 6 p., 11.1, 11.2, 11.3 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 8 p., 14.1, 14.2, 14.3 užd..

 

Paaiškina, kaip susidaro ir juda banga.

Palygina statųjį ir lėkštąjį krantus, paaiškina, kaip jie susidarė.

Papasakoja apie Kuršių neriją.

 

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ, II d. 158 p. bandymą „Skardingas krantas“.

 

6. Vanduo požemio karalystėje

 

Požeminiai vandenys, gruntiniai vandenys, tarpsluoksniniai vandenys, mineraliniai vandenys, šaltiniai, artezinis šulinys.

Vad. ŽEMĖ,

II d. 146 p.,1, 2, 3,

4, 5 iliustracijų analizė.

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 9 p., 15.1, 15.2, 15.3 užd..

 

Paaiškina kuo skiriasi gruntiniai ir tarpsluoksniniai vandenys.

Paaiškina, kaip susidaro šaltinis.

Žino, kur Lietuvoje yra mineralinio vandens versmės, parodo žemėlapyje.

Nurodo požeminių vandenų panaudojimo galimybes ir apsaugą.

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ,

II d. 159 p. bandymą „Šaltinio susidarymas“.

 

7. Mėlynieji vandens takai.

 

Upė, ištaka, žiotis, intakai, upynas, upės baseinas, upės slėnis, upės vaga, potvynis, salpa.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 9 p., 16.1,

16.2, 16.3 užd., 10 p. 17.1,

17.2 užd., 18.1, 18.2 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 14 p., 26,

27 užd..

ŽEMĖ II d. 149 p. 4, 6, 7 užd..

 

Nurodo upės pradžią (šaltinį, ežerą, pelkę) bei pabaigą (žiotis).

Parodo žemėlapyje Nemuno, Volgos, Amazonės, Nilo baseinus.

8. Nuo ištakos iki žiočių

 

Aukštupis, vidurupis, žemupis, delta, meandra, senvagė, tarpeklis, slenkstis, krioklys.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 11 p., 19.1,

19.2 užd.,

20 užd., 20.1,

20.2 užd.,

12 p. 22.1, 22.2, 22.3 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 13 p., 24.1, 24.2 užd.,

25 užd..

 

Žino, kad upė tekėdama bei gilindama vagą ardo žemės paviršių, formuoja savo slėnį, salpą.

Žemėlapyje rodo ilgiausias pasaulio upes.

 

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ, II d. 159 p. bandymą „Upė vinguriuoja“.

 

Rekomenduojamas projektinis darbas „Ar pažįstame savo upelį
“. ŽEMĖ II d. 152–154 p..

9. Ežerai – Žemės perlai

 

Akivaras, pelkė, ežerynas.

ŽEMĖ,

II d. 157 p., 3, 4,

5 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 15 p., 28.1, 28.2 užd..

Vad. ŽEMĖ,

II d. 163 p., 7.1, 7.2 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 15 p., 29.1, 29.2, 29.3 užd..

Paaiškina ežero ir jūros skirtumus.

Žino kokios kilmės ežerų Lietuvoje daugiausia.

Nurodo žmogaus sukurtus vandens telkinius, žino jų paskirtį

 

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ, II d. 159 p. bandymą „Ledyninės kilmės ežeras“.

ORAI IR KLIMATAS

7 pam.

1. Žemės skraistė

 

 Atmosfera, ozono sluoksnis, šiltnamio reiškinys troposfera, oro tarša.

Užd. sąs ŽEMĖ,

II d. 18 p., 1.1, 1.2, 1.3 užd., 2.1, 2.2, 2.3 užd.,

19 p. 4 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 19 p. 3 užd..

 

Žino atmosferos reikšmę ir kai kurių sluoksnių sandarą: troposferą, stratosferą, ozono sluoksnį.

 

 

2. Amžinas klausimas – kokie bus orai

 

Orai, temperatūra, debesuotumas, krituliai, atmosferos slėgis, vėjas, orų prognozė, meteorologai, meteorologijos stotys.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 20 p., 5,

 6 užd.,

21 p. 7.1,

7.2 užd., 8.1, 8.2, 8.3 užd.

Vad. ŽEMĖ,

II d. 169 p.,

7, 8 užd..

 

Nusako visus orų rodiklius.

Suvokia orų svarbą įvairių profesijų žmonėms.

Žino apie meteorologų darbą.

 

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ, II d. 184 p. bandymą „Oras nėra besvoris“.

3. Oro temperatūra

 

Oro temperatūra, Celsijaus termometro skalė, neigiama temperatūra, teigiama temperatūra, temperatūros amplitudė, vidutinė paros oro temperatūra, vidutinė mėnesio oro temperatūra, vidutinė metų oro temperatūra.

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 22 p., 9, 10,

11.1, 11,2, 11.3, 11.4 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 23 p.,

11.5 užd.,

12 užd..

 

Apskaičiuoja paros, mėnesio, metų vidutinę oro temperatūrą.

Paaiškina paros oro temperatūros keitimosi priežastis.

 

4. Vandens garai ore. Kritulių įvairovė

 

Vandens garai, rūkas, sluoksniniai debesys, kamuoliniai debesys, plunksniniai debesys, krituliai, lietus, sniego danga, rasa, šerkšnas, kruša, kritulmatis, mėnesio kritulių kiekis, metų kritulių kiekis.

ŽEMĖ, II d.

174 p., 2 užd.,

143 p.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 24 p., 13, 14, 15 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 25 p., 16.1, 16.2, 16.3 užd., 17.1, 17.2 užd.

 

Paaiškina debesų ir kritulių susidarymą.

Skiria pagrindinius debesų tipus: kamuolinius, plunksninius, sluoksninius.

Apskaičiuoja mėnesio ir metų kritulių kiekį.

 

5. Vėjas – judantis oras

 

Atmosferos slėgis, barometras, vidutinis slėgis jūros lygyje 1013 hPa (hektopaskalių), vėjas, žemas slėgis, aukštas slėgis, dienos brizas, nakties brizas, vėjarodis, anemometras.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 26 p., 18.1, 18.2, 18.3 užd., 19.1, 19.2 užd., 20 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 27 p., 21.1, 21.2, 21.3 užd., 22 užd..

 

Žino vėjų susidarymo priežastis.

Pagal vėjarodį nustato vėjo stiprumą.

Suvokia barometro veikimo principą.

 

Rekomenduojama atlikti ŽEMĖ, II d. 185 p. bandymą „Kaip pučia vėjas?“.

 

6. Kas yra klimatas

 

Klimatas, klimatograma

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 28 p., 23.1, 23.2, 24.1, 24.2, 24.3, 24.4,

24.5 užd..

Vad. ŽEMĖ, II d.

181 p. 4 užd..

 

Paaiškina kuo skiriasi orai ir klimatas

 

7. Šilumos pasiskirstymas Žemėje

 

Temperatūros juostos, karštoji juosta, vidutinė juosta, šaltoji juosta, zenitas.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 29 p., 25.1,

25.2, 25.3 užd., 26.1, 26.2, 26.3, 26.4 užd..

 

ŽEMĖ II d. 183 p. 4 užd..

 

Paaiškina nevienodą Saulės šilumos ir šviesos pasiskirstymą Žemės paviršiuje.

Gamtiniame žemėlapyje parodo atogrąžas ir poliaračius.

Žino ir gamtiniame žemėlapyje parodo Žemės temperatūros juostas.

Rekomenduojamas projektinis darbas „Mūsų meteorologijos aikštelė
“. ŽEMĖ II d. 152–154 p..

ŽEMĖ GYYBĖS PLANETA

6 pam.

1. Amazonės džiunglėse

 

Drėgnieji pusiaujo miškai, laja, lianos, klajokliai, pomiškis, rezervacijos.

ŽEMĖ, II d.

208 p., 1.1,

1.4 užd..

 

ŽEMĖ, II d.

208 p., 2.1,

2.2 užd..

 

Apibūdina pusiaujo mišką.

Parodo žemėlapyje pusiaujo miškų paplitimą Žemėje.

Palygina pusiaujo ir vidutinių platumų miškus.

2. Saharos dykumoje

 

Dykuma, akmeningoji dykuma, smėlingoji dykuma, vadės, karavanai, oazės.

ŽEMĖ, II d.

208 p., 1.2,

1.3 užd.,

209 p. 4.1,

4.2 užd..

Vad. ŽEMĖ,

II d. 195 p.,

1, 3 užd..

 

Parodo žemėlapyje Saharos dykumą.

Palygina akmeningąją ir smėlingąją dykumas.

Apibūdina oazę.

3. Ten, kur visada šalta

 

 Arktis, Antarktis, šiaurės pašvaistė, ledkalniai, ledlaukiai, ledyniniai skydai, tundra, eskimai, iglu.

ŽEMĖ, II d.

196 p., 1, 2,

3 užd..

 

ŽEMĖ, II d.

208 p.,

3 užd..

 

 

Žino, kur yra Arktis ir Antarktis, parodo žemėlapyje.

Nurodo Arkties ir Antarkties panašumus ir skirtumus.

Žino, kad Antarktidoje nėra nuolatinių gyventojų.

4. Gyvenimas vidutinėse platumose

 

Vidutinės platumos, rūgštieji lietūs.

ŽEMĖ, II d.

199 p., 3, 4 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 30 p., 1.1,

1.2 užd.,

33 p. 4.1, 4.2,

4.3 užd..

 

Žino ir žemėlapyje parodo vidutinių platumų teritoriją Žemėje.

Žino, kad vidutinėse platumose ryški metų kaita.

Žino, kaip susidaro rūgštieji lietūs.

5. Pasaulio gyvūnijos įvairovė

 

Buveinė, gyvūnų paplitimo karalystė.

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 32 p., 2.1,

2.2 užd..

 

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 33 p. 3 užd..

 

Žino, kad gyvūnai Žemėje pasiskirstę dėsningai.

Žino, kad gyvūnai prisitaikę prie klimatinių sąlygų.

Siūlo būdus, kaip išsaugoti nykstančias gyvūnų rūšis.

6. Gyvasis dirvožemis

 

Dirvožemis, poros, puvenos, derlingumas.

ŽEMĖ, II d. 202, 203, 204, 205 p. bandymai.

 

Vad. ŽEMĖ, II d.

209 p. 5 užd..

 

Žino, kas yra dirvožemis ir kaip jis susidaro.

Diskutuoja dirvožemio derlingumo ir dirvožemio niokojimo klausimais.

KAIP GYVENA IR DIRBA ŽMONĖS

6 pam.

1. Kur mes gyvename

 

 Gyvenvietė, kaimai, miestai, senamiestis, milijoninis miestas, miesto savivaldybė.

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 34 p., 1 užd., 35 p. 3.1,

3.2 užd..

 

ŽEMĖ, II d.

232 p. 3 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 34 p. 2 užd..

 

Paaiškina, kas yra gyvenvietė, miestas, kaimas.

Įvardija kelias gyvenviečių atsiradimo vietas.

Analizuoja miesto ir kaimo privalumus bei trūkumus.

Išvardija ir žemėlapyje parodo kelis milijoninius miestus.

2. Kuo verčiasi žmonės

 

Ekonomika, ūkio šaka, pirminė ūkio šaka, antrinė ūkio šaka, tretinė ūkio šaka, gamyba, statyba, pramonė, paslaugos, užsienio prekyba, eksportas, importas.

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 36 p., 4.1,

4.2 užd., 6 užd..

 

Vad. ŽEMĖ,

II d. 217 p.,

4, 5 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 37 p., 5 užd..

 

Suvokia, kas yra ekonomika.

Supranta, kas yra paslaugos.

Žino apie užsienio šalių prekybą – eksportą ir importą.

 

Rekomenduojamas projektinis darbas „Vaisiai ir daržovės iš viso pasaulio
“. ŽEMĖ II d. 218 p.

3. Kas yra transportas

 

Transportas, keleivis, krovinys, greitkeliai, transporto spūstys, greitkeliai, traukiniai, tuneliai, uostai, kanalai.

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 38 p., 7,

8 užd..

 

ŽEMĖ, II d.

233 p., 5 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ,

II d. 39 p., 9 užd..

Paaiškina sąvokas transportas, keleiviai, krovinys.

Žino transporto rūšis, nurodo jų pranašumus ir trūkumus.

 

Rekomenduojama atlikti eismo tyrimą. ŽEMĖ,II d. 224 p..

4. Žemė ir žmonija pavojuje

 

 Globalinės problemos, bado problema, trumpalaikė parama, ilgalaikė parama, gamtos ištekliai, smogas, saugomos teritorijos.

ŽEMĖ,

II d. 226 p., 1, 2, 3, 4 užd..

 

ŽEMĖ,

II d. 223 p. 6 užd..

 

Paaiškina sąvoką „globalinės (pasaulinės) problemos“, pateikia pavyzdžių.

Išvardija ir parodo žemėlapyje kelias stiprios ekonomikos ir kelias silpnos ekonomikos šalis.

Žino apie saugomų teritorijų paskirtį.

5. Gamtosauga ir turizmas Lietuvoje

 

 Kaimo turizmas, nacionaliniai parkai, pažintinis turizmas, regioniniai parkai, rezervatas, gamtos paminklas.

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 42 p., 11.1, 11.2 užd..

Vad. ŽEMĖ, II d.

223 p. 7 užd..

Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 43 p., 12.1, 12.2, 12.3, 12.4, 12.5 užd..

Žino, kas yra rezervatas, regioninis parkas ir nacionalinis parkas, pateikia pavyzdžių, parodo Lietuvos gamtiniame žemėlapyje.

 

Geografinis žaidimas „Su kauliukais po pasaulį“. ŽEMĖ, II d. 234 p..